Summary
Out of more than 3/12 thousand arterial reconstructions performed in the Heidelberg Surgical Clinic (1959-31.12.1971) 1332 were aimed at chronic occlusions of the femoro-popliteal segment.
Whereas at first semiclosed thrombendarteriectomy was preferred as a simple and rapid procedure, this is now carried out only under strict preoperative criteria and under intraoperative control of the disobliterated vessel. Late angiographic follow-ups, showing alarming progression of arteriosclerosis in the stripped artery, and a recurrency rate of 44% after 4 years in stage III and IV patients, confirm the superiority of the alternative procedure: femoro-popliteal vein by-pass (recurrency rate for comparable cases: 25%).
Zusammenfassung
Unter mehr als 3/12 Tausend Arterienrekonstruktionen der Heidelberger Klinik (1959 bis 31.12.1971) galten 1332 chronischen Verschlüssen im femoro-poplitealen Abschnitt.
Während die halbgeschlossene Thrombendarteriektomie als einfachster und schnellster Eingriff zunächst das Verfahren der Wahl darstellte, wird sie heute nur noch unter streng abgegrenzter Indikation und unter peroperativer angiographischer Kontrolle des desobliterierten Gefäßabschnitts angewandt. Angiographische Spätkontrollen mit bedrohlicher Progredienz der Grundkrankheit im thrombenarterektomierten Gefäß sowie eine Rezidivquote nach 4 Jahren im Stadium III und IV von 44% zeigen, daß die Alternative: der autoplastische femoro-popliteale Venen-By-pass (Rezidivquote 25% nach 4 Jahren im Stadium III und IV) überlegen ist.
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Trede, M., Laubach, K. & Saggau, W. 32. Zur Rekonstruktion chronischer Arterienverschlüsse im femoro-poplitealen Abschnitt. Langenbecks Arch Chiv 332, 317–324 (1972). https://doi.org/10.1007/BF01282647
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01282647