Summary
So called “classical” methods for vagotomy found an additional supplement in supraselective vagotomy. This procedure is restricted exclusively to a very subtile bilateral proximal selective gastral vagotomy. Additional drainage operation or partial gastrectomy are avoided. This paper deals with indication, contraindication and premises. Inspite of fair short time results, at present supraselective vagotomy can't be recommended to general application.
Zusammenfassung
Die sog. klassischen Formen der Vagotomie haben mit der supraselektiven Vagotomie eine Erweiterung erfahren. Bei dieser Methode beschränkt man sich ausschließlich auf eine sehr subtile beidseitige proximale selektive gastrale Vagotomie. Drainage oder Resektion entfallen. Die Arbeit behandelt Indikationen, Kontraindikationen und Voraussetzungen. Trotz günstiger Anfangsergebnisse kann die supraselektive Vagotomie zur Zeit noch nicht zur allgemeinen Anwendung empfohlen weredn.
Similar content being viewed by others
Literatur
Amdrup, B. M., Griffith, Ch. A.: Selective vagotomy of the parietal cell mass: Part I: with preservation of the innervated antrum and pylorus. Ann. Surg.170, 207 (1969).
Amdrup, E., Jensen, H.-E.: Selective vagotomy of the parietal cell mass preserving innervation of the undrained antrum. A preliminary report of results in patients with duodenal ulcer. Gastroenerology59, 522 (1970).
Burge, H., Frohn, M. J. N.: The technique of bilateral selective vagotomy with electrical stimulation test. Brit. J. Surg.56, 452 (1969).
Burge, H.: Selective vagotomy without drainage. 4. Internat. Kongress Gastroenterologie, Kopenhagen 1970.
Goligher, J. C., Pulvertaft, C. N., Irvin, T. T., Johnston, D., Walker, B., Hall, R. A., Willson-Pepper, J., Matheson, T. S.: Five-to eight-year results of truncal vagotomy and pyloroplasty for duodenal ulcer. Brit. med. J.1972 I, 7.
Griffith, Ch. A., Harkins, H. N.: Partial gastric vagotomy: An experimental study. Gastroenterology32, 96 (1957).
Hedenstedt, S., Moberg, S.: Selective proximal vagotomy with and without pyloroplasty in the treatment of duodenal ulcer. 24. Congrès de la société intern. de Chirurgie. Moskau 1971.
Hedenstedt, S.: Persönliche Mitt., Hamburg 1972.
Holle, F.: Die Entwicklung einer physiologischen Methode für die Ulkus-Chirurgie. Dtsch. med. Wschr.97, 779 (1972).
Inberg, M. V.: Selective gastric vagotomy. Int. Surg.54, 323 (1970).
Interone, C. V., Del Finado, J. E., Miller, B., Bombeck, T., Nyhus, L. M.: Parietal cell vagotomy, studies of gastric emptying and observations of protection from histamine-induced ulcer. Arch. Surg.102, 43 (1971).
Jackson, R. C.: Anatomic study of the vagus nerves. Arch. Surg.57, 333 (1948).
Lee, M.: A selective stain to detect the vagus nerve in the operation of vagotomy. Brit. J. Surg.56, 19 (1969).
Liebermann-Meffert, D., Allgówer, M.: Veränderungen an der Muskulatur der Antrumwand bei Ulcus ventriculi. Langenbecks Arch. klin. Chir.329, 239 (1971).
Schreiber, H. W., van Ackeren, H., Rehner, M.: Vagotomie: Definition, Indikationsstellung und Ergebnisse. Chirurg43, 174 (1972).
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schreiber, H.W. 18. Vagotomie ohne Drainage-Operation. Langenbecks Arch Chiv 332, 205–212 (1972). https://doi.org/10.1007/BF01282630
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01282630