Summary
In the Surgical treatment of ulcer, the method of the classical 2/3-resection of the stomach still holds the monopoly because of the relatively favourable early- and late results. Taking the acid-situation into account, the duodenal-passage can be reestabilished by performing a Billroth I, especially in ventricular ulcer. The method of Billroth II, however, —and its modifications—are practicable and convenient methods of treatment in any ulcer. Even nowadays, the Billroth II, which was performed in 1881 for the first time, is a modern treatment, taking the latest results of research into account. A critical evaluation of early- and late results after resecting and nonresecting methods has been initiated in a number of surgical departments. Considering these results, the experienced surgeon will be able to select the method most suitable for the individual patient.
Zusammenfassung
Die klassische 2/3-Resektion des Magens hält durch ihre relativ günstigen Früh- und Spätergebnisse zurzeit noch die Monopolstellung unter den Behandlungsmethoden des Ulcusleidens. Die Wiederherstellung der Duodenal-passage kann unter Beachtung der Säureverhältnisse, insbesondere beim Ulcus ventriculi in Form des Billroth I-Verfahrens vorgenommen werden. Die Methode nach Billroth II ist dagegen mit ihren verschiedenen Modifikationen eine bei jedem Ulcus mögliche und sinnvolle Behandlung. Mit der 1881 erstmals vorgenommenen Magenresektion ist auch heute noch eine nach modernen Gesichtspunkten ausgerichtete Behandlungsmethode bei der Ulcuskrankheit möglich. Durch eine kritische Beobachtung der an einigen Kliniken eingeleiteten Kontrollen von Frühund Spätresultaten bei resezierenden und nichtresezierenden Verfahren dürfte es erfahrenen Chirurgen möglich sein, das eigene Vorgehen, falls erforderlich zu variieren.
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Ungeheuer, E. 17. Die konventionelle Resektionsbehandlung. Langenbecks Arch Chiv 332, 197–204 (1972). https://doi.org/10.1007/BF01282629
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01282629