Summary
Hemorrhage during intensive care sometimes demand relaparotomy. Such bleeding is most frequently observed in patients suffering from multiple injuries, such as ruptured abdominal organs, in patients with a ruptured aortic aneurysm, and in patients suffering from heavy blood loss such as sometimes occurs in the case of peptic and duodenal ulcers or esophageal varicose veins. The differential diagnosis of surgical bleeding and secondary hyperfibrinolysis or consumptive coagulopathy is discussed. In addition, rare causes of hemorrhage (Sanarelli-Shwartzmann phenomenon, leukemia and other hematopoetic diseases, paraproteinemia) are indicated, as are the indications for relaparotomy in various hemorrhagic disorders.
Zusammenfassung
Blutungen, die im Rahmen der Intensivtherapie möglicherweise eine Relaparotomie erfordern, treten vornehmlich bei Polytraumatisierten mit Rupturen von Bauchorganen, bei rupturierten Aortenaneurysmen sowie bei ausgebluteten Patienten mit Magen-Darm-Geschwüren sowie nach Oesophagusvaricenblutungen auf. Auf die Differentialdiagnose chirurgischer Blutung bzw. sekundäre Hyperfibrinolyse und Verbrauchskoagulo-pathie wird eingegangen, auf die Möglichkeit seltener Blutungsursachen hingewiesen (Sanarelli-Shwartzmann-Phiinomen, Leukämien, Hämoblastosen, Paraproteinämien). Die Indikation zur Relaparotomie bei den verschiedenen Blutungsübeln wird erörtert.
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Kremer, K., Brüster, H. 42. Leitlinien für die Relaparotomie im Rahmen der Intensivtherapie bei Blutungen. Langenbecks Arch Chiv 337, 295–299 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01278674
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01278674