Skip to main content

Advertisement

Log in

42. Leitlinien für die Relaparotomie im Rahmen der Intensivtherapie bei Blutungen

Principles of relaparotomy concerning hemorrhage during intensive care

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • II. Vorträge und Rundgespräche D. Interdisziplinäre Zusammenarbeit in der Intensivemedizin
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Hemorrhage during intensive care sometimes demand relaparotomy. Such bleeding is most frequently observed in patients suffering from multiple injuries, such as ruptured abdominal organs, in patients with a ruptured aortic aneurysm, and in patients suffering from heavy blood loss such as sometimes occurs in the case of peptic and duodenal ulcers or esophageal varicose veins. The differential diagnosis of surgical bleeding and secondary hyperfibrinolysis or consumptive coagulopathy is discussed. In addition, rare causes of hemorrhage (Sanarelli-Shwartzmann phenomenon, leukemia and other hematopoetic diseases, paraproteinemia) are indicated, as are the indications for relaparotomy in various hemorrhagic disorders.

Zusammenfassung

Blutungen, die im Rahmen der Intensivtherapie möglicherweise eine Relaparotomie erfordern, treten vornehmlich bei Polytraumatisierten mit Rupturen von Bauchorganen, bei rupturierten Aortenaneurysmen sowie bei ausgebluteten Patienten mit Magen-Darm-Geschwüren sowie nach Oesophagusvaricenblutungen auf. Auf die Differentialdiagnose chirurgischer Blutung bzw. sekundäre Hyperfibrinolyse und Verbrauchskoagulo-pathie wird eingegangen, auf die Möglichkeit seltener Blutungsursachen hingewiesen (Sanarelli-Shwartzmann-Phiinomen, Leukämien, Hämoblastosen, Paraproteinämien). Die Indikation zur Relaparotomie bei den verschiedenen Blutungsübeln wird erörtert.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Allgöwer, M.: Der traumatisch-hämorrhagische Schock. Chirurg45, 103 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  • Kevin, J., Ivey: Progress report. Acute haemorrhagic gastritis: Modern concepts based an pathogenesis. Gut12, 750 (1971)

    PubMed  Google Scholar 

  • Konrad, R. M., Wedelt, J.: Das akute postoperative Magen-Duodenalgeschwür mit besonderer Berücksichtigung des Ulcus postoperativum nach kardiovasculären Eingriffen. Dtsch. med. Wschr.89, 616 (1964)

    PubMed  Google Scholar 

  • Larena, A., Zimmermann, F., Zehle, A.: Behandlung der „Streß-Ulcus-Blutung” durch Magenunterkhlung. Fortschr. Med.90, 1005 (1972)

    PubMed  Google Scholar 

  • Mittermayer, C., Thiele, H., Spillner, G., Ostendorf, P.: Über die Pathogenese des Mallory-Weiss-Syndroms. Beitr. Path.144, 44 (1971)

    Google Scholar 

  • Neuhof, H., Lasch, H. G.: Schock infolge bakterieller Infektion. Chirurg45, 111 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  • Wanke, M., Schumann, G.: Patho-anatomisches Bild des Schocks und seiner verschiedenen Formen. Chirurg45, 97 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  • Weaver, D. H., Maxwell, J. G., Castleton, B.: Mallory-Weiss-Syndrome. Amer. J. Surg.118, 887 (1969)

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kremer, K., Brüster, H. 42. Leitlinien für die Relaparotomie im Rahmen der Intensivtherapie bei Blutungen. Langenbecks Arch Chiv 337, 295–299 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01278674

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01278674

Key words

Schlüsselwörter

Navigation