Skip to main content

Advertisement

Log in

29. Interdisziplinäre Zusammenarbeit in der Intensivmedizin: Gemeinsamkeiten und Abgrenzung aus der Sicht des Chirurgen

Conformities and delimitation from the surgeon's view-point

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • II. Vorträge und Rundgespräche D. Interdisziplinäre Zusammenarbeit in der Intensivmedizin
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Three questions have to be considered:

  1. 1.

    Which sicknesses, lesions, surgical consequences etc. require intensive care?

  2. 2.

    Who undertakes which functions: surgeon, anesthesiologist, radiologist, neurosurgeon, internist?

  3. 3.

    What form does intensive care take-conservative “intensive treatment” or operation reoperation?

Recovery rooms and interdisciplinary intensive treatment wards should be accessible to anesthesiologists.

The unit set aside for intensive care should be freely accessible to the specialists responsible for each patient, i. e. surgeon, neurosurgeon, internist etc.

Zusammenfassung

Drei Fragenkomplexe stehen im Mittelpunkt:

  1. 1.

    Welche Erkrankungen, Verletzungen, Operationsfolgen etc. erfordern eine Intensivmedizin?

  2. 2.

    Wer übernimmt welche Aufgaben: Chirurg, Anaesthesist, Radiologe, Neurochirurg, Internist?

  3. 3.

    Wie wird die Intensivmedizin durchgeführt? Konservative „Intensivtherapie” oder Operation bzw. Re-Operation?

Dem Anaesthesisten sollten ,„Aufwachraum” und „interdisziplinäre Intensivtherapiestation” unterstehen.

Die „fachgebundene Wachstation oder Wacheinheit” sollte dem zuständigen Fachvertreter -Chirurg, Neurochirurg, Internist etc. - unterstehen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Lindenschmidt, TO. 29. Interdisziplinäre Zusammenarbeit in der Intensivmedizin: Gemeinsamkeiten und Abgrenzung aus der Sicht des Chirurgen. Langenbecks Arch Chiv 337, 213–218 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01278661

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01278661

Key words

Schlüsselwörter

Navigation