Summary
Acute rupture of a fistula anywhere in the digestive tract is accompanied by shock and demands immediate surgical intervention. The prime objective of the operation is drainage of the secretion from the fistula. In the acute stage it is scarcely possible to seal the orifice on dehiscent esophageal anastomoses, but this should always be attempted in the stomach and duodenum. In the case of formation of a fistula from a duodenal stump, when the symptoms are only slight, it is admissible to wait. When a fistula is known to be present in the region of the bile ducts the necessity for active treatment is again decided solely on the basis of the clinical picture.
Zusammenfassung
Der von Schocksymptomen begleitete akute Fistelaufbruch im gesamten Digestionstrakt fordert den sofortigen operativen Eingriff. Dessen vorrangiges Ziel ist die Ableitung des Fistelsekretes. Der Verschluß der Fistelöffnung ist im akuten Stadium an dehiszenten oesophagialen Anastomosen kaum einmal möglich, am Magen und Duodenum sollte er jedoch stets versucht werden. Bei der mit geringer Symptomatologie einhergehenden Fistelbildung aus einem Duodenalstumpf kann man abwarten. Auch an den Gallenwegen entscheidet ausschließlich das klinische Bild über die Notwendigkeit eines aktiven Vorgehens.
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Literatur
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Schriefers, Y.K.H., Gök 13. Fisteln im Bereich der Speiseröhre, des Magens und der Gallenwege. Langenbecks Arch Chiv 337, 119–126 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01278645
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01278645