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9. Hiatusbruch, Sphincterinsuffizienz, Refluxoesophagitis: Endoskopie, Manometrie, konservative Therapie

Applications of endoscopy, manometry, and conservative therapy

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • II. Vortäge und Rundgespräch A. Hiatusbruch, Sphincterinsufflzienz, Refluxoesophagitis
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Summary

A detailed history, radiology, endoscopy and histology are indispensable in the diagnosis of reflux disease of the esophagus. Measurement of esophageal pH and manometry are useful, whereas gastric secretory analysis, measurement of PD and the acid perfusion test can be omitted. Severe esophagitis with ulcers and stenosis requires surgery, while in the case of other reflux problems conservative treatment can first be applied for 3 to 6 months: Antacids, high-protein and low-fat diet, no nicotine, no alcohol, elevation of the bed head, normalization of body weight.

Zusammenfassung

Diagnostisch notwendig bei der Refluxkrankheit des Oesophagus sind eingehende Anamneseerhebung, röntgenologische und endoskopisch-histologische Untersuchungen. Wünschenswert sind intraoesophageale pH-Messung und Manometrc. Entbehrlich sind Magensekretionsanalyse, PD-Messung und Säureperfusionstest. Bei der ulcerierend-stenosierenden Entzündung sollte operiert, bei den anderen Formen zunächst 3—6 Monate intensiv konservativ behandelt werden: Antacida, proteinreiche, fettarme Kost, Nicotinund Alkoholabstinenz, Bettkopfende anheben, Körpergewicht normalisieren.

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Wienbeck, M. 9. Hiatusbruch, Sphincterinsuffizienz, Refluxoesophagitis: Endoskopie, Manometrie, konservative Therapie. Langenbecks Arch Chiv 337, 103–108 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01278641

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