Summary
The rate of pulmonary embolism (PE) in trauma patients was 0.2% in a group treated with heparin plus dihydroergotamine (HDHE) (A;n = 3814) and 0.6 % in a group treated by heparin alone (B;n = 823). The difference was statistically significant (p 0.05). In group A there were 3 cases of vasospasm, probably induced by DHE. The following contraindications were established: (1) cardivascular disease (2) sepsis (3) fractures with soft tissue damage (4) patients in the intensive care unit. In a group of patients without contraindications for DHE (C; n = 3942) the rate of PE was 0.18 %. With heparin alone (D;n = 1462) the rate of PE was 0.95 %. There were no cases of vasospasm. The PE rate in trauma surgery is lower with HDHE than with heparin alone. When the contraindications to DHE were respected, it did not induce complications.
Zusammenfassung
Beim Vergleich HDHE (Gruppe An = 3814) Heparin allein (Gruppe Bn = 823) war die Lungenembolierate mit 0,2 % (A) und 0,6 % (B) in Gruppe B signifikant höher (p 0,05). Möglicherweise DHE-induzierte Durchblutungsstörungen traten in Gruppe A in 3 Fällen auf. Es wurden für HDHE folgende Kontraindikationen festgelegt: 1. Kardiovasculäre Erkrankungen (KHK und KVK), 2. Sepsis, 3. Frakturen mit Weichteilschaden ab 2°, 4. intensivpflichtige Patienten. In einem nach diesem KI selektioniertem Krankengut betrug die Lungenembolierate in Gruppe C (HDHE, keine KI,n = 3942) 0,18 %. In der Gruppe D (Heparin allein wegen KI,n = 1462) 0,95 %. In keinem Fall wurden im selektionierten Krankengut periphere oder kardiovasculäre Durchblutungsstörungen beobachtet. Im Unfallchirurgischen Krankengut ist die Lungenembolierate mit HDHE niedriger als mit Heparin allein. Unter Beachtung von KI lassen sich DHE-induzierte Nebenwirkungen vermeiden.
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Reilmann, H., Creutzig, H., Tscherne, H. et al. 203. Die medikamentöse Prophylaxe thromboembolischer Komplikationen mit HDHE in der Unfallchirurgie unter Berücksichtigung von Kontraindikationen (KI). Langenbecks Arch Chiv 369, 753 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01274521
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01274521