Summary
The authors report on 48 thymomas operated on between 1968 and 1985. The survival curve of the 37 (77.1 %) totally resected patients showed a marked decrease during the first year postoperatively to 85.8%. The 5-year-survival-rate was 78.5%. Predominantly epithelial thymomas had a significantly worse prognosis than those with lymphocytic predominance. Associated myasthenia gravis (21 of the totally resected patients) as well as invasion beyond the capsule proved to be of negative prognostic significance. Even in cases of gross invasion into neighbouring organs a curative resection was followed by a markedly better prognosis than a mere biopsy or partial resection plus radiotherapy.
Zusammenfassung
Es wird über 48 Thymome berichtet, welche zwischen 1968 und 1985 operiert wurden. Die Überlebenskurve der 37 (77,1 %) kurativ resezierten Patienten zeigt einen deutlichen Abfall im ersten postoperativen Jahr auf 85,8 %. Die 5-JahresÜberlebensrate beträgt 78,5 %. Überwiegend epitheliale Thymome hatten eine signifikant schlechtere Prognose als solche mit lymphocytärer Prädominanz. Eine assoziierte Myasthenia gravis (21 der kurativ Resezierten) erwies sich ebenso als prognostisch negativ wie eine vorhandene Invasivität. Selbst im Falle makroskopischer Invasion in Nachbarorgane ging eine kurative Resektion mit deutlich besserer Prognose einher als nur PE oder Teilresektion mit Radiatio.
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Späth, G., Huth, C. & Hoffmeister, H.E. 26. Klinischer Verlauf nach Thymomexstirpation. Langenbecks Arch Chiv 369, 163–166 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01274343
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01274343