Summary
In 45 patients with uni- or bilateral stenoses of the internal carotid artery in association with symptomatic vertebro-basilar occlusive disease 61 carotid endarterectomies had been performed. 28 patients had at least one patent posterior communicating artery (PCA) visualized angiographically (group A). Of these, 26 patients (93%) became asymptomatic or improved postoperatively. Of the 17 other patients in whom the PCA did not visualize by preoperative angiography, only 8 (47%) subsequently became asymptomatic or were improved (p < 0.05). Thus, identification of the PCA (angiographically or by transcranial Dopplersonography) is important in predicting those patients in whom carotid endarterectomy may be strongly recommended.
Zusammenfassung
Bei 45 Patienten mit uni- oder bilateralen A. carotis interna-Stenosen und symptomatischen vertebro-basilären Verschlußprozessen wurden 61 Carotis-TEA durchgeführt. In 28 Fällen konnte im präop. Angiogramm mindestens ein funktionstüchtiger Ramus communicans posterior (PCA) identifiziert werden (Gruppe A). 17mal war kein PCA sichtbar (Gruppe B). 3-121 Monate postoperativ waren über 90% der Patienten in Gruppe A beschwerdefrei oder deutlich gebessert, während in Gruppe B nur jeder zweite von der Operation profitierte (p < 0,05). Fazit: Der angiographische oder dopplersonographische Nachweis eines funktionstüchtigen PCA stellt eine wichtige Entscheidungshilfe für die Operationsindikation, nämlich Carotis-TEA zur Therapie einer vertebro-basilären Insuffizienz, dar.
Similar content being viewed by others
Literatur
Arlart IP, Regel E, Friedrich JM (1984) Venöse digitale Subtraktionsangiographie (DSA) in der Diagnostik arteriosklerotischer Erkrankungen der supraaortischen extrakraniellen Gefäße. Radiologie 24:164
Bradshaw P, McQuaid P (1963) The syndrome of vertebrobasilar insufficiency. Q J Med 33:279
Caplan LR (1980) Vertebrobasilar disease. Time for a new strategy. Stroke 15:11
Correll JW, Stern J, Zyroff J, Whelan M (1979) Vertebrobasilar insufficiency relieved by carotid endarterectomy. Adv Neurosurg 7:40
Fields WS, Lemak NA (1972) Joint study of extracranial arterial occlusion VII subclavian steal - A review of 168 cases. J Am Med Assoc 222:1139
Ford JJ, Baker WH, Ehrenhaft JL (1975) Carotid endarterectomy for nonhemispheric transient ischemic attacks. Arch Surg 110:1314
Hoyt WF (1983) Transient bilateral blurring of vision. Arch Ophthalmol 70:746
Humphries AW, Beven EG, Lè Fevre FA, de Wolfe VS (1965) Relief of vertebrobasilar symptoms by carotid endarterectomy. Surgery 57:48
Meyer JS, Sheehan S, Bauer RB (1960) An arteriographic study of cerebrovascular disease in man. Arch Neurol 2:37
Ringelstein EB, Richert F, Bardos S, Minale C, Alsukun M, Zeplin H, Schöndube F, Zeumer H, Messmer B (1985) Transkraniell-sonographisches Monitoring des Blutflusses der A. cerebri media während rekanalisierender Operationen an der extrakraniellen A. carotis interna. Nervenarzt 56:432
Vollmar JF (1984) Classification in surgery of cerebrovascular insufficiency. Reprint from: Basis for a classification of cerebral arterial diseases. Proceedings of a symposium held in Marseilles, 28–29 September 1984 Excerpta Medica, Amsterdam Geneva Hongkong London
Widder B (1985) Der CO2-Test zur Erkennung hämodynamisch kritischer Carotisstenosen mit der transkraniellen Doppler-Sonographie. Dtsch Med Wochenschr 110:1553
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hamann, H., Vollmar, J.F. 14. Carotis-TEA bei vertebro-basilärer Insuffizienz. Langenbecks Arch Chiv 369, 107–112 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01274331
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01274331