Summary
Five female mini-pigs underwent total colectomy including resection of the ileocecal valve. Sparing the terminal rectum, we performed an end-to-end anastomosis between terminal ileum and remaining rectal cuff.
In a second series 8 female mini-pigs have been colectomized using the same model. To delay intestinal passage, in addition a 10–12 cm long reversed segment of terminal ileum has been inserted between small bowel and rectal stump. Both groups were compared with a group of normal unoperated mini-pigs in a study up to 1 year, observing intestinal transit time, blood chemistry and general development of the animals.
It could be proved that the reversal of a small bowel segment in colectomized animals leads to a prolongation of the intestinal transit time, to normalization of electrolytes and general appearance.
Colectomy was only survived by animals with a reversed segment. The clinical application of a reversed small bowel segment following total colectomy in 1 patient was successful.
Zusammenfassung
Bei 5 Göttinger Zwergschweinen wurde nach Kolektomie die Darmkontinuität durch eine Ileo-Rektostomie wiederhergestellt. Zur Passageverlangsamung wurde bei einer Gruppe von 8 Versuchtstieren ein 10 cm langes gegengeschaltetes Dünndarmsegment eingepflanzt. Während einer 1 jährigen Beobachtungszeit wurden Dünndarmpassagezeit, laborchemische Parameter, sowie die allgemeine Entwicklung der Tiere kontrolliert und die Ergebnisse mit denen einer nichtoperierten Kontrollgruppe verglichen.
Es konnte nachgewiesen werden, daß die Gegenschaltung eines Dünndarmsegmentes beim kolektomierten Tier eine Verlängerung der Dünndarmpassagezeit um das Doppelte, eine weitgehende Normalisierung des Wasser- und Elektrolyt-haushaltes, sowie des Allgemeinzustandes der Tiere bewirkt. Es überlebten ausschließlich die Tiere mit Segmentgegenschaltung. Die klinische Anwendung dieses Behandlungsprinzips bei bislang einer kolektomierten Patientin war erfolgreich.[/p]
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Müller, G., Kieninger, G., Breucha, G. et al. Segmentgegenschaltung am Dünndarm zur Passageverlangsamung nach Kolektomie. Langenbecks Arch Chiv 343, 243–250 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01267995
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01267995