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37. Fehlstellungen, Wachstumsstörungen und Pseudarthrosen nach kindlichen Frakturen

Pseudarthrosis, growth deformity and malpositioning after fractures in childhood

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • I. Vorträge und Rundgespräche D. Der Knochenbruch des Kindes
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Malpositioning of healed fractures in children can correct itself spontaneously, depending on various parameters. Tolerance thresholds, the consequences of noncorrected malpositioning and the indications for operative correction are reported. Growth disturbances following healing of fractures are most frequent in the elbow, knee and ankle joints. Occasionally operative correction is necessary, sometimes repeatedly. Pseudarthrosis, although rare in growing bones because of the high capacity for regeneration, is treated according to the established principles of pseudarthrosis therapy.

Zusammenfassung

Spontankorrekturen primärer Fehlstellungen sind in Abhängigkeit verschiedener Parameter begrenzt möglich. Toleranzgrenzen, Folgen belassener Fehlstellungen sowie Indikationen zur Korrektur werden dargelegt. Wachstumsstörungen nach abgeschlossener Frakturheilung treten bevorzugt am Ellenbogen-, Knie- und oberen Sprunggelenk auf. Sie erfordern gelegentlich wiederholte Korrektureingriffe. Längendifferenzen über 2 cm an der belasteten unteren Extremität sind auszugleichen. Pseudarthrosen im Wachstumsalter sind infolge besserer Regenerationspotenzen selten. Ihre Therapie richtet sich nach allgemeinen Grundsätzen der Pseudarthrosebehandlung.

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Literatur

  1. Anderson, M., Green, W.T., Messner, M. B.: Growth and prediction of growth on the lower extremities. J. Bone Jt Surg. A45, 1 (1963)

    Article  Google Scholar 

  2. Bruns: zit. nach J. Rehn: Unfallverletzungen bei Kindern. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1975

    Google Scholar 

  3. Digby, K. H.: The measurement of diaphyseal growth in proximal and distal directions. J. Anat. Physiol.50, 187 (1915-1916)

    Google Scholar 

  4. Gill, G. G., Abbott, L. C.: Practical method of predicting growth of the femur and tibia in the child. Arch. Surg.45, 286 (1942)

    Article  Google Scholar 

  5. Green, W. T., Anderson, M.: The problem of unequal leg lengths. Pediat. Clin. N. Amer.2, 1137 (1955)

    Article  Google Scholar 

  6. Küntscher, G.: Die Behandlung der Pseudarthrose im Kindesalter. Langenbecks Arch. klin. Chir.304, 610 (1963)

    Article  Google Scholar 

  7. Rehn, J.: Unfallverletzungen bei Kindern. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1975

    Google Scholar 

  8. Streicher, H. J.: Bericht über 1500 kindliche und jugendliche Frakturen. Hefte Unfallchir.35, 129 (1956)

    Google Scholar 

  9. Wilson, P. D., Thompson, T. C.: A clinical consideration of the methods of equalizing leg length. Ann. Surg.110, 992 (1939)

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

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Tscherne, H., Suren, E.G. 37. Fehlstellungen, Wachstumsstörungen und Pseudarthrosen nach kindlichen Frakturen. Langenbecks Arch Chiv 342, 299–304 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01267385

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