Summary
From three different surgical departments 78 patients with purulent peritonitis are analyzed according to cause, origin, and extent of peritonitis. Operative therapy is presented. As additional antibacterial therapy the new chemotherapeutic agent, Taurolin, with antiendotoxin-effect is used. The postoperative course (temperature exceeding 38 °C, secondary wound healing, day of discharge, and serious complications) is correlated with pre- and intraoperative parameters; for instance, 1. postoperative fever occurs in one half of the patients, more frequently following perforation of stomach and duodenum; 2. every second patient shows secondary wound healing, this happens even more often in peritonitis arising from biliary disease or appendicitis; 3. in 29.5 % of the patients serious complications arise, especially in patients with peritonitis originating in stomach, small intestine or large bowel; 4. overall mortality of 11.5 % is surpassed in patients with peritonitis originating from small intestine or large bowel. The so-called peritonitis-index (calculated on the basis of pre- and intraoperative factors) shows a significant difference between survivors and patients dying during the postoperative course. In 80 % of the 78 patients with purulent peritonitis taurolin was effective as a substitute for the usual antibiotics.
Zusammenfassung
78 Kranke mit waschungsbedürftiger Bauchfellentzündung aus drei chirurgischen Kliniken werden nach Ursprungsort, Art und Ausmaß der Peritonitis analysiert. Die operative Therapie wird dargestellt. Bei diesen 78 Kranken wird als zusätzliche Behandlung das neue Chemotherapeuticum und Antiendotoxin Taurolin anstelle eines Antibioticum angewandt. Über den postoperativen Verlauf wird detailliert berichtet (Temperaturen über 38 °C, Sekundärheilung, Entlassungszeitpunkt und ernstere Komplikationen). Eigenschaften des postoperativen Verlaufs lassen sich mit prä- und intraoperativen Befunden korrelieren: 1. postoperatives Fieber über 38 °C tritt bei der Hälfte der Patienten auf, überdurchschnittlich häufig nach Perforation von Magen und Zwölffingerdarm; 2. jeder zweite Patient heilt sekundär, vermehrt häufig nach gallenwegsbedingter und appendicitischer Peritonitis; 3. ernstere Komplikationen ereignen sich bei 29,5 % der Patienten, besonders nach Peritonitis ausgehend von Magen, Dünn- oder Dickdarm; 4. die Gesamtletalität von 11,5 % wird bei Dünn- oder Dickdarmbedingter Peritonitis deutlich überschritten. Der Peritonitisindex gebildet aus prä- und intraoperativen Faktoren kann signifikant zwischen den später Verstorbenen und Überlebenden unterscheiden. Bei 80 % dieser 78 Kranken mit schwerer Peritonitis war Taurolin ohne zusätzliche Gabe eines Antibiotikum erfolgreich.
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Linder, M.M., Ott, W., Wesch, G. et al. Die Behandlung der eitrigen Bauchfellentzündung. Langenbecks Arch Chiv 353, 241–250 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01266009
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