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Das Faszienskelett der Bauchhöhle — Hernien und anorektale Inkontinenz

The musculo-fascial skeleton- hernias and anorectal incontinence

  • Klinische Anatomie
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Summary

The abdominal cavity is the most primitive body cavity. Its musculo-fascial skeleton encompasses the abdominal wall, the pelvic floor, and the diaphragm. Comparative anatomical studies have demonstrated remarkable homology in the muscular and fascial architecture of each of these structures. In addition, all muscular sheets lining the abdominal cavity display a characteristic resting tone enabling them to act as a single functional unit. During pregnancy and childbirth the abdominal wall and the pelvic floor are prone to impairment from overstretching. This damage may result in postpartum paralysis of the abdominal wall or anorectal incontinence. Insight in the special anatomic and physiologic features of the abdominal muscle sheets may lead to a better understanding of the pathogenesis of primary and ] secondary abdominal hernias as well as postpartum anorectal incontinence and may improve surgical treatment.

Zusammenfassung

Die Bauchhöhle ist die urtümlichste Körperhöhle. Sic hat ein Faszienskelett. Zu ihr gehören die Bauchdecke, das Zwerchfell und der Beckenboden. Vergleichende anatomische Untersuchungen beweisen den morphologischen Zusammenhang. Die der ganzen Bauchdeckenbegrenzung eigene Ruheaktivität der flachen Muskeln beweist auch die physiologische Einheit. In der Schwangerschaft and bei der Geburt sind Bauchdecke und Beckenboden gleichermaßen durch Überdehnung gefährdet. Die Entstehung and die chirurgische Behandlung von primären und sekundären Hernien können unter Beachtung des Faszienskeletts und der Ruheaktivitat der Muskulatur besser verstanden werden. Das gleiche gilt für das Problem der anorektalen Inkontinenz.

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Stelzner, F. Das Faszienskelett der Bauchhöhle — Hernien und anorektale Inkontinenz. Langenbecks Arch Chiv 376, 108–120 (1991). https://doi.org/10.1007/BF01263468

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