Summary
The abdominal cavity is the most primitive body cavity. Its musculo-fascial skeleton encompasses the abdominal wall, the pelvic floor, and the diaphragm. Comparative anatomical studies have demonstrated remarkable homology in the muscular and fascial architecture of each of these structures. In addition, all muscular sheets lining the abdominal cavity display a characteristic resting tone enabling them to act as a single functional unit. During pregnancy and childbirth the abdominal wall and the pelvic floor are prone to impairment from overstretching. This damage may result in postpartum paralysis of the abdominal wall or anorectal incontinence. Insight in the special anatomic and physiologic features of the abdominal muscle sheets may lead to a better understanding of the pathogenesis of primary and ] secondary abdominal hernias as well as postpartum anorectal incontinence and may improve surgical treatment.
Zusammenfassung
Die Bauchhöhle ist die urtümlichste Körperhöhle. Sic hat ein Faszienskelett. Zu ihr gehören die Bauchdecke, das Zwerchfell und der Beckenboden. Vergleichende anatomische Untersuchungen beweisen den morphologischen Zusammenhang. Die der ganzen Bauchdeckenbegrenzung eigene Ruheaktivität der flachen Muskeln beweist auch die physiologische Einheit. In der Schwangerschaft and bei der Geburt sind Bauchdecke und Beckenboden gleichermaßen durch Überdehnung gefährdet. Die Entstehung and die chirurgische Behandlung von primären und sekundären Hernien können unter Beachtung des Faszienskeletts und der Ruheaktivitat der Muskulatur besser verstanden werden. Das gleiche gilt für das Problem der anorektalen Inkontinenz.
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Literatur
Askar OM (1977) Surgical anatomy of the aponeurosic expansions of the anterior abdominal wall. Ann R Coll Surg Engl 59:313–321
Beck A (1930) Elektromyographische Untersuchungen am Sphincter ani (Ein Beitrag zur Tonusfrage). Arch Ges Physiol 254:278
Davies PR (1959) The causation of herniae by weight lifting. Lancet 11:155–157
Douglas DM (1952) The healing of aponeurotic incisions. Br J Surg 40:79
Eggeling H (1896) Zur Morphologic der Dammuskulatur. Morphol Jahrb 24:405
Haller von Hallerstein V (1934) Das cerebrospinale Nervensystem. Handbuch zur vergleichenden Anatomic 3, 1, 35. Urban und Schwarzenberg
Henrich M, Stelzner F (1976) Präoperative Pneumoperitoneum für die Erleichterung der Operation bei großen Bauchwandhernien. Chir Praxis 21:47
Keith A (1924) On the origin and nature of herniae. Br J Surg 11:455
Kunath U (1977) Die Bedeutung der Bursa infracardiaca für die Pathogenese der Hiatusgleithernie. Langenbecks Arch Chir 343:161
Kunz R, Gomes dos Reis A (1983) Der nuclearmedizinische Nachweis des asymptomatischen gastrooesophagealen Refluxes. Langenbecks Arch Chir 359:191
Lartschneider J (1895) Die Steßbeinmuskeln des Menschen. Denkschr Kais Akad Wissensch Math Nat Klasse, Bd. LXII. Tempstey, Wien
Lierse W (1990) Hernien-Anatomic. In: Schumpelick V (Hrsg) Hernien. Enke, Stuttgart, 2. Aufl
Menck J, Lierse W, Ulrich B (1990) Zum Faserverlauf im Centrum tendineum. Langenbecks Arch Chir 375:295
Parks AG, Porter H, Melzak J (1962) Experimental study of the reflex mechanisms controlling the muscles of the pelvic floor. Dis Colon Rectum 5:407
Parks AG, Swash M, Ulrich H (1977) Sphincter denervation in anorectal incontinence and rectal prolaps. Gut 18:656
Porter NH (1962) A physiological study of the pelvic floor in rectal prolapse (1. XI 1960). Ann R Coll Surg Engl 31:379
Power RM (1948) Embryological development of the levator ani muscle. Am J Obstet Gynecol 55:367
Sauerbruch F, Chaul H, Adam H (1932) Anatomisch-klinischer und röntgenologischer Beitrag zur “Hiatushernie”. Dtsch Med Wochenschr 58:1391
Sellheim H (1918) Die Befestigung der Eingeweide im Bauche. Geburtshilfe Gynäkol, LXXX Bd 1. Enke, Stuttgart
Schumacher S (1906) Die segmentale Innervation des Säuge-tierschwanzes als Beispiel für eine kollaterale Innervation. Anat Hefte 40:120, 47
Schwaiger M (1955) Zur Operation der echten und falschen Zwerchfellhernien. Langenbecks Arch Chir 282:366
Smith B (1972) The neuropathology of the alimentary tract. Arnold, London
Snooks SJ (1988) Pathophysiology and management of anal incontinence. Clinical surgery international 15, Anorectal surgery, 8. Churchill Livingstone, Edinburgh
Starck D (1979) Vergleichende Anatomic der Wirbeltiere. Bd IIII. Springer, Berlin
Stelzner F, Lierse W (1968) Der angiomuskuläre Dehnverschluß der terminalen Speiseröhre. Langenbecks Arch Chir 321:35
Stelzner F, Kügler S (1972) Nachuntersuchungen von Operierten mit einer Rectumamputation und offenem Beckenbodenbauchfell. Bruns Beitr Klin Chir 219:694
Stelzner F (1983) Die anorektalen Fisteln. Springer, Berlin Heidelberg, 3. Aufl
Stelzner F (1988) Theorie und Praxis der fortlaufenden Laparotomienaht (Platzbauch und Narbenhernie). Chirurg 59:654
Stelzner F (1990) The organ of continence and the incontinence. XIII. Biennal Congress, Int See University Colon Rectal Surgeons, 24.–28. June, Graz, Dis Colon Rectum (in press)
Stelzner F (1991) Die anorectale Inkontinenz. Ursache und Behandlung. Chirurg 62:517
Strauß WL (1946) The concept of nerve, muscle specifity. Biol Rev Cambridge Phil Soc 21:75
v. Winckel F (1905) Das Hervortreten von Darmschlingen am Boden des weiblichen Beckens. Sammlg Klin Vortr Beitr 397, S347
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Stelzner, F. Das Faszienskelett der Bauchhöhle — Hernien und anorektale Inkontinenz. Langenbecks Arch Chiv 376, 108–120 (1991). https://doi.org/10.1007/BF01263468
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