Summary
Nine cases of cystic and cylindric bile duct dilatation are discussed. They were treated at the Children's Surgical Hospital of the University of Munich from 1970 to 1984. The patients' mean age was 4.2 years. Upper abdominal sonography in combination with hepatobiliary functional scintigraphy or computer tomography has been proven the best diagnostic procedure. The operating procedure of choice is a total cyst excision followed by an end-to-end anastomosis or a hepatojejunostomy according to the RouxY-technique. There were no immediate postoperative complications such as cholangitis. In one case we found a stenosis of the anastomosis after primary hepatocholedochostomy.
Zusammenfassung
Es wird über neun Fälle einer cystisch-zylindrischen Gallengangserweiterung berichtet, die in den Jahren 1970 bis 1984 an der Kinderchirurgischen Klinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital der Universität München operiert wurden. Das Alter der Patienten betrug im Mittel 4,2 Jahre. Als optimales diagnostisches Vorgehen hat sich die Oberbauchsonographie, ergänzt durch eine hepato-biliäre Funktionsszintigraphie oder Computertomographie, bewährt. Die Operationsmethode der Wahl besteht in einer möglichst totalen Excision der Cyste mit nachfolgender End-zu-End-Anastomose oder einer Hepatico-Jejunostomie nach der Roux-Y-Technik. Postoperative Frühkomplikationen wie Cholangitis wurden nicht gesehen, als Spätkomplikation wurde bei einem Patienten eine Anastomosenstenose nach primärer Hepato-Choledochostomie gesehen.
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Schmidt, A., Hecker, W.C. Zur operativen Behandlung von Gallengangscysten im Kindesalter. Langenbecks Arch Chiv 367, 271–277 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01263407
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01263407