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Das Ulcus-Risiko des Roux-Y Magens Eine tierexperimentelle Studie

The ulcer risk in the Roux-Y gastrojejunostomy an experimental study

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Summary

The ulcer risk of the Roux-Y anastomosis following gastric resection was analyzed experimentally in 82 rats. After 1/3 gastric resection a Roux-Y gastrojejunostomy with jejunal loops of 3, 6, 9 and 15 cm was performed. 10 months postoperatively a follow-up was performed consisting of endoscopy, measurement of pH-values, analysis of gastric secretion and serum gastrin, gastric emptying tests and histamine stimulation. Endoscopically there was a high rate of stomal ulceration related to the length of the jejunal loop. In long Roux-Y loops (9 and 15 cm), that means under reflux-free conditions, ulcer incidence ranged from 72% to 92%. In short loops with reflux-exposed stomachs the frequency of ulceration was only 9%. With additional histamine stimulation there were stomal ulcers in 100% of the reflux-free animals, but only in 60% of the rats with short Roux-Y loops. In spite of resection acidity was high (pH 1.8) in reflux-free stomachs. Only the volume of gastric secretion and the amount of acid-output was reduced. Gastric acid secretion unbuffered by duodenal content is discussed as the major factor in the etiology of stomal ulcer in reflux-free stomachs. So the Roux-Y anastomosis following gastric resection is a modification of the Mann-Williamson experiment. Therefore reflux-free operations are heavily ulcerprone.

Zusammenfassung

In einer experimentellen Studie an 82 Ratten wurde das Ulcusrisiko der Roux-Y-Anastomose nach Magenresektion untersucht. Nach distaler 1/3 Resektion erfolgte die Anlage einer Roux-Y-Gastrojejunostomie mit 3, 6, 9 oder 15 cm langen Dünndarmschlingen. Zehn Monate postoperativ wurden die Tiere mit folgenden Methoden nachuntersucht: Endoskopie, pH-Messung, Magensekretionsanalyse, Gastrinbestimmung, Magenentleerungsstudien und Histaminstimulation. Endoskopisch fand sich eine hohe Rate gastro-jejunaler Anastomosenulcera. Die Incidenz war von der jeweiligen Schlingenlänge abhängig. Bei langen Y-Schlingen (9 bzw. 15 cm), das heißt unter refluxfreien Bedingungen, betrug die spontane Ulcusfrequenz über 70 bzw. über 90%. Bei kurzer Schlinge (3 cm), also noch refluxexponiertem Magen, war der Vergleichswert 9%. Unter zusätzlicher Histaminprovokation hatten 100% der refluxfreien Tiere, aber nur ca. 60 % der Ratten mit kurzen Y-Schlingen Anastomosenulcera. Die Acidität im refluxfreien Restmagen war trotz Resektion hoch (pH 1,8), nur das Magensaftvolumen und die Säuremenge waren reduziert. Als wahrscheinliche Ursache der Anastomosenulcera im refluxfreien Magen wird die vom Duodenalsaft nicht gepufferte gastrale Säureproduktion diskutiert. Die Roux-Y-Anastomose nach Magenresektion ist damit eine Modifikation des Mann-Williamson Ulcus-Modells. Refluxfreie Reparationsverfahren sind aus diesem Grunde hochgradig ulcusgefährdet.

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Arlt, G., Schumpelick, V. & Klöppele, G. Das Ulcus-Risiko des Roux-Y Magens Eine tierexperimentelle Studie. Langenbecks Arch Chiv 362, 43–52 (1984). https://doi.org/10.1007/BF01263319

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