Summary
In 10 Göttingen-minipigs an end-to-end anastomosis of the normal common bile duct was accomplished under the microscope with 11/0 Polygalactin-sutures. Biliary flow was controlled by serum concentration of alkaline phosphatase, by cholangiography and by dynamic hepato-biliary scintigraphy 2 weeks, and 3 and 6 months after the operation. Anastomoses were judged by macroscopic, microscopic and scanning electronmicroscopic examination 6 or 12 months postoperatively. The anastomoses presented no stenosis at all, only a light periductal fibrosis with intact luminal epithelium. Alkaline phosphatasis and cholangiography showed a normal pattern, the scintigraphy presented dyskinesia after 2 weeks and normal flow at the later controls. After a microsurgical operation one patient showed a normal anastomosis after 6 months. A biliary anastomosis should be made by microscope in all patients with a long life span and unchanged bile duct wall in spite of the more difficult operation.
Zusammenfassung
Bei 10 Göttinger Minischweinen wurden termino-terminale Choledochusanastomosen mit 11/0 Polygalactin-Fäden unter mikrochirurgischen Bedingungen gefertigt. Der Galleabfluß wurde mittels alkalischer Phosphatase, Cholangiogramm und dynamischer Lebersequenzszintigraphie funktionell erfaßt, nach 6 (n = 5) und 12 (n = 5) Monaten wurden die Anastomosen makroskopisch, histologisch und rasterelektronenmikroskopisch beurteilt. Die Gallengangsanastomosen lassen sich makroskopisch kaum, histologisch an einer geringen periluminalen Streifenfibrose, elektronen-optisch nicht erkennen; alkalische Phosphatase und Cholangiogramm zeigen Normalbefunde, die Sequenzszintigraphie als empfindlichster Parameter zeigt nach anfänglicher Dyskinesie einen normalen Galleabfluß Ein mikrochirurgisch operierter Patient zeigt nach einem 1/2 Jahr eine laborchemisch und röntgenologisch nicht erkennbare Anastomose. Trotz erhöhtem materiellen und zeitlichen Aufwand sollte bei Patienten mit hoher Lebenserwartung und dünnwandigen Gallenwegen eine biliäre Anastomose mikrochirurgisch gefertigt werden.
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Feller, A.M., Riemenschneider, T. & Küper, K. Die mikrochirurgische Gallengangsanastomose Tierexperimentelle und klinische Untersuchung. Langenbecks Arch Chiv 368, 241–248 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01263213
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01263213