Summary
After 268 kidney allotransplants, 7 cases of renal artery stenosis were observed. An additional 3 patients were referred to us from another center. The outstanding symptom of all 10 patients was hypertension refractory to medical treatment, beginning not later then 10 months after transplantation. In 9 cases there was a murmur over the transplant. In 6 patients hypertension was accompanied by a deterioration of renal function which was resistant to antirejection therapy. The tentative diagnosis was confirmed by selective renal arteriography of the transplant. Two main types of stenoses could be diagnosed: Segmental stenoses, 0.5–2 cm distal to the anastomosis, which were due to intimal lesions caused during removal of the kidney or by the perfusion canula; and kinking stenoses due to a technically inadequate implantation. Hypertension was controlled in all but 1 patient with reconstruction of the artery. Therefore, hypertension after kidney transplantation refractory to medical treatment should be further investigated with selective renal arteriography of the transplant. Stenoses with clinical symptoms which are confirmed by arteriography should be surgically corrected.
Zusammenfassung
Nach 268 Nierentransplantationen trat in 7 Fällen eine Transplantatarterienstenose auf. Drei weitere Patienten wurden von einem anderen Zentrum überwiesen. Das Hauptsymptom der Nierenarterienstenose war bei allen 10 Patienten eine innerhalb von 10 Monaten aufgetretene, medikamentös nicht beherrschbare Hypertonie. In 9 Fällen fand sich ein Stenosegeräusch über dem Transplantat. In 6 Fällen war die Hypertonie von einer leichten, auf Abstoßungstherapie nicht ansprechenden Funktionsverschlechterung begleitet. Bestätigt wurde die klinische Verdachtsdiagnose durch eine selektive Transplantatarteriographie. Es ließen sich 2 Haupttypen von Stenosen feststellen:
Segmentstenosen, die immer 0,5-2 cm distal der Anastomose auftreten und durch Intimaläsionen anläßlich der Entnahme und Perfusion verursacht werden, und Knickstenosen infolge technisch fehlerhafter Arterienimplantation. Mit einer Ausnahme ließ sich die Hypertonie durch die Gefäßrekonstruktion unter Kontrolle bringen. Jede medikamentös nicht beherrschbare Hypertonie nach Nierentransplantation muß durch eine selektive Transplantatarteriographie abgeklärt werden. Angiographisch nachgewiesene, klinisch manifeste Stenosen sollten operiert werden.
Similar content being viewed by others
Literatur
Coles, G. A., Crosby, D. L., Jones, C. R., Jones, J. H., McVeigh, S.: Hypertension following cadaveric renal transplantation. Postgrad. med. J.48, 399 (1972)
Corrodi, P., Binswanger, U., Largiadèr, F., Wegmann, W., Zaruba, K., Scheitlin, W.: Erkrankungen nach Nierentransplantation. Schweiz. med. Wschr.104, 873–877 (1974)
Doyle, T. J., McGregor, W. R., Fox, P. S., Maddison, F. E., Rodgers, R. E., Kauffmann, H. M.: Homotransplantat renal artery stenosis. Surgery77, 53–60 (1975)
Frödin, L., Thorarinsson, H., Willen, R.: Preanastomotic arterial stenosis in renal transplant recipients. Scand. J. Urol. Nephrol.9, 66–70 (1975)
Hume, D. M.: Renal homotransplantation in man. Ann. Rev. Med.18, 229 (1967)
Lacombe, M.: Arterial stenosis complicating renal allotransplantation in man. Ann. Surg.181, 283–288 (1975)
Largiadér, F.: Verpflanzung von ganzen Organen. In: Chirurgische Operationslehre, Bd. IV/1. München-Berlin-Wien: Urban & Schwarzenberg 1969 (Ergänzungslieferung 1975)
Largiadér, F.: Indikationen und heutige Resultate der Organtransplantation. Winch. med. Wschr.111, 2665 (1969)
Largiadér, F.: Nierentransplantation 1972. Aspekte der regionalen und internationalen Zusammenarbeit am Beispiel Zürich. Dtsch. med. Wschr.98, 1055 (1973)
Largiadér, F., Linder, E., Uhlschmid, G.: Nierentransplantation 1971. Chirurgisch-organisatorische Aspekte am Beispiel Zürich. Schweiz. med. Wschr.102, 721 (1972)
Lee, H. M.: Diskussionsbeitrag. Surgery77, 59 (1975)
Lee, H. M., Linehan, D., Pierce, J.: Renal artery stenosis and gastrointestinal hemorrhage in human renal transplantation. In: Clinical transplantation (Hume, D. M., Rapaport, F. T., eds.). New York: Grune & Stratton, Inc. 1972
Margules, R. M., Belzer, F. O., Kountz, S. L.: Surgical correction of renovascular hypertension following renal allotransplantation. Arch. Surg.106, 13 (1973)
Mrris, P. J., Yadav, R. U. S., Kincaid-Smith, P., Anderton, J., Hare, W. S. C., Johnston, N., Johnston, W., Marshall, V. C.: Renal artery stenosis in renal transplantation. Med. J. Aust. 1, 1255 (1971)
Nerstrom, B., Ladefoged, J., Lund, F.: Vascular complications in 155 consecutive kidney transplantations. Scand. J. Urol. Nephrol.6, 65 (1972)
Seldinger, S. J.: Catheter replacement of the needle in precutaneous arteriography. Acta radiol. (Stockh.)47, 499 (1957)
Simmons, R. L., Tallent, M. B., Kjellstrand, C. M., Najarian, J. S.: Renal allograft rejection simulated by arterial stenosis. Surgery68, 800–807 (1970)
Smellie, W. A. B., Vinik, M., Hume, D. M.: Angiographic investigation of hypertension complicating human renal transplantation. Surg. Gynec. Obstet.128, 963 (1969)
Staple, T. W., Chiang, D. T. C.: Arteriography following renal transplantation. Amer. J. Roentgenol.101, 669–680 (1967)
Starzl, T. E., Marchioro, T. L., Rifkind, D., Holmes, J. H., Rowlands, D. T., Waddell, W. R.: Factors in successful renal transplantation. Surgery56, 296–316 (1964)
Wilms, H., Halbfass, H.-J., Heinze, V., Mittermayer, Ch.: Die postanastomotische Nierenarterienstenose nach Nierentransplantation. Dtsch. med. Wschr.100, 1376–1377 (1975)
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lerf, B., Largiadèr, F., Uhlschmid, G. et al. Arterienstenosen nach Nierentransplantation. Langenbecks Arch Chiv 343, 11–21 (1976). https://doi.org/10.1007/BF01261566
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01261566