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Dauer der Antibioticaprophylaxe in der colorectalen Chirurgie —Einmalgabe versus Kurzzeitprophylaxe

Duration of antibiotic prophylaxis in colorectal surgery — one-shot dose vs. short-time prophylaxis

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Summary

The effect of a combination of 4 g mezlocillin and 0.5 g metronidazol for the prophylaxis against infections in a one-shot dose immediately preoperatively compared to a short-time dose of 2 days given to 90 patients with resection of colorectal carcinoma was investigated in a prospective and randomized study. 6 patients developed a wound infection in the early postoperative phase; 4 of these infections (3 were severe, 1 was mild) occurred in the one-shot group and 2 in the short-time prophylaxis group. After more than 20 days postoperatively 3 late infections were observed which had a mild course (2 cases in the one-shot group, 1 case in the short-time prophylaxis group). All infections were localized in the sacral wound region in patients with abdominoperineal resection. The abdominal wounds healed per primam in each case. Besides those, 26 infections of the urinary tract were observed, which occurred significantly more often after the one-shot dose (40.9%) than with the short-time prophylaxis (18.6%). Intraoperative smears of the lumen of the bowels showed a remaining bacterial settlement. Besides Bacteroides species, especially Escherichia coli were found among the isolates. Moreover in some cases Clostridium, Klebsiella, Proteus and Pseudomonas could be identified. Smears of the site of operation (sacral/peritoneal cavity) were contaminated in over 50%, above all by Bacteroides species; besides those, E. coli were found most often. The subcutaneous smears showed a growth of the germs only in a few cases. Aerobic bacteria in 93.8%, anaerobic bacteria except for thetaiotaomicron and B. asaccharolyticus in 85.1%. 90% of the an aerobic bacteria were sensitive to metronidazol. The results prove that the one-shot dose of the antibiotic combination of mezlocillin/metronidazol for the prophylaxis against wound infections is equivalent to the short-time dose of 48 hours. The healing of the sacral wound after abdominoperineal resection still presents a problem. In 4 of the 6 patients with a sacral wound infection the intra-operatively found germs were identical to the postoperative isolates. A remarkable fact is that the examination of the intra-operatively isolated germs in those patients demonstrates full sensitivity to the employed antibiotic combination. This indicates that not only the applied antibiotic but also other factors such as the surgical technique are responsible for the healing of the sacral wound.

Zusammenfassung

In einer prospektiven, randomisierten Studie wurde die Wirkung einer Kombination von 4 g Mezlocillin und 0,5 g Metronidazol zur Infektionsprophylaxe als Einmalgabe unmittelbar präoperativ gegenüber einer Kurzzeitgabe von 2 Tagen an 90 Patienten mit Resektion eines colorectalen Carcinoms untersucht. In der frühen postoperativen Phase entwickelten insgesamt 6 Patienten eine Wundinfektion; davon traten 4 Infektionen (3 schwere, 1 leichte) in der „one shot”-Gruppe und 2 Infektionen in der Kurzzeitprophylaxe-Gruppe auf. Nach mehr als 20 Tagen postoperativ wurden 3 Spätinfekte beobachtet, die alle leicht verliefen (2 Fälle in der „one shot”-Gruppe, 1 Fall in der Kurzzeitprophylaxe-Gruppe). Alle Infekte waren in der sacralen Wunde bei Patienten mit abdominoperinealer Rectumamputation lokalisiert. Die abdominellen Wunden heilten in jedem Fall primär. Daneben wurden 26 Harnwegsinfekte beobachtet, die signifikant häufiger nach der „one shot”-Gabe auftraten (40,9%) als bei der Kurzzeitprophylaxe (18,6%). Intraoperative Abstriche aus dem Darmlumen zeigten in allen Fällen verbliebene bakterielle Besiedlung. Unter den Isolaten fand sich neben Bacteroides-Species vor allemEscherichia coli; außerdem konntenClostridium, Klebsiella, Proteus undPseudomonas nachgewiesen werden. Abstriche aus dem Operationsgebiet (Sacral-/Peritonealhöhle) waren in mehr als 50% der Fälle kontaminiert, vor allem mitBacteroides-Species; daneben fand sich am häufigstenE. coli. Die subcutanen Abstriche zeigten nur in Einzelfällen ein Keimwachstum. Aerobier, ausgenommenPseudomonas aeruginosa, waren zu 93,8% Mezlocillinsensibel, Anaerobier außer B.thetaiotaomicron undB. asaccharolyticus zu 85,1%. 90% der Anaerobier waren Metronidazol-sensibel. Die Ergebnisse beweisen, daß die Einmalgabe der Antibioticakombination Mezlocillin/Metronidazol zur Wundinfektionsprophylaxe einer Kurzzeitgabe über 48 h gleichwertig ist. Problematisch ist nach wie vor die Heilung der sacralen Wunde nach abdominoperinealer Rectumamputation. 4 der 6 Patienten mit sacralem Wundinfekt zeigten eine Übereinstimmung der intraoperativ gefundenen Keime mit den postoperativen Isolaten. Bemerkenswerterweise ergab die Austestung der intraoperativ isolierten Keime bei diesen Patienten volle Empfindlichkeit gegenüber der verwendeten Antibioticakombination. Dies deutet daraufhin, daß für die Heilung der sacralen Wunde nicht allein das applizierte Antibioticum, sondern auch andere Faktoren, wie z. B. die chirurgische Technik verantwortlich sind.

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Bittner, R., Butters, M., Rampf, W. et al. Dauer der Antibioticaprophylaxe in der colorectalen Chirurgie —Einmalgabe versus Kurzzeitprophylaxe. Langenbecks Arch Chiv 374, 272–279 (1989). https://doi.org/10.1007/BF01261469

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