Skip to main content

Advertisement

Log in

Sauerstoffversorgung der Leber nach verschiedenen Formen portocavaler Anastomosen

Oxygen supply of the liver following various types of portacaval shunting

  • Originalarbeiten
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Disturbances of liver function following portasystemic anastomoses are mainly due to impaired liver microcirulation and additional deprivation of oxygen. Hemodynamic measurements have failed to determine the degree of circulatory impairment and oxygen deficiency after portacaval shunting. In contrast, application of Platinum multiwire electrodes provides the possibility to determine the degree of circulatory impairment according to the oxygen content of the liver tissue. Male Lewis rats underwent operations of five different types of portasystemic anastomoses and the oxygen content was measured from the liver surface in animals with a normal and a cirrhotic liver. Portacaval end-to-side shunt as well as portacaval transposition resulted in a marked deficiency of oxygen supply only compensated in a normal liver. A side-to-side shunt significantly improved oxygen supply especially in the cirrhotic liver. Splenocaval and mesentericocaval shunting only partially compensated for a fall in oxygen content but prevented a critical O2 deprivation. According to the oxygen supply in the latter shunting procedures it could be demonstrated, that a significant factor for maintaining sufficient oxygen supply to the liver tissue is not the portal blood volume rather than the persistent drainage of pancreatic blood into the liver. A synergistic effect of hepatotrophic factors and vasoactiv substances from a gastrointestinal source should be discussed. The clinical application of microcirculatory diagnostics could gain considerable influence on the choice of the type of the portacaval shunt to be performed in liver cirrhosis associated with portal hypertension.

Zusammenfassung

Störungen der Leberfunktion nach portosystemischen Anastomosen können als Folge erheblich gestörter Mikrozirkulation und zusätzlichem Sauerstoffentzug angesehen werden. Der Schweregrad der Zirkulationsstörung und des Sauerstoffdefizits nach PCA kann mit hämodynamisehen Messungen nicht erfaßt werden. Dagegen erlaubt die Anwendung von Platin-Mehrdrahtelektroden die Untersuchung von Mikrozirkulationsstörungen anhand der Sauerstoffversorgung des Gewebes. An männlichen LewisRatten wurden in der normalen und zirrhotischen Leber Bestimmungen des Sauerstoffgehalts nach Anlage von 5 verschiedenen portosystemischen Anastomosen von der Organoberfläche aus durchgeführt. Portocavale End-zu-SeitShunts und portocavale Transpositionen resultierten in einem massiven Sauerstoffverlust der Leber, der nur bei normalem Lebergewebe kompensiert werden konnte. Durch einen Seit-zu-Seit-Shunt konnte eine wesentliche Verbesserung der O2-Versorgung der zirrhotischen Leber erreicht werden. Splenocavale Shunts und mesentericocavale Shunts konnten einen O2-Abfall nur teilweise kompensieren, verhinderten aber einen vollständigen O2-Entzug. Mit Hilfe der Pt-Elektrode konnte anhand der O2-Versorgung der Leber gezeigt werden, daß das der Leber zugeführte Restvolumen nicht entscheidend ist für die O2-Versorgung des Parenchyms, wenn nur die weitere Zufuhr von Pfortaderblut aus dem Pankreasbereich sichergestellt ist. Ein Zusammenwirken von hepatotrophen Faktoren und vasoaktiven Substanzen aus dem Gastrointestinaltrakt wird für möglich gehalten. Die klinische Anwendung dieser Mikrozirkulationsdiagnostik könnte einen erheblichen Einfluß gewinnen auf die Selektion der Shuntform bei Leberzirrhose und portaler Hypertension.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Bismuth, H., Franco, D., Hepp, J.: Portal systemic shunt in hepatic cirrhosis. Ann. Surg. 179, 209–218 (1974)

    Google Scholar 

  • Bradley, S. E., Smythe, C. M., Fitzpatrick, H. F., Blakemore, A. H.: The effect of a portacaval shunt on estimated hepatic blood flow and oxygen uptake in cirrhosis. J. Clin. Invest. 32, 526–537 (1953)

    Google Scholar 

  • Broelsch, Ch. E., Charlet, H. U., O'Brien, D.: Vergleichende Untersuchungen zum Regenerationsablauf der normalen und zirrhotischen Rattenleber mit und ohne portocavale Anastomose. In: Experimentelle Hepatologie, S. 273–281, 1977

  • Broelsch, Ch. E., Strehlau, R., Bblling, B., Kessler, M.: Einfluß von portocavaler Anastomose und Leberarterialisation auf die Sauerstoffversorgung der normalen und zirrhotischen Leber. Langenbecks Arch. Chir. Forum 77, 161–166 (1977)

    Google Scholar 

  • Bucher, N. L. R., Swaffield, M. N.: Regulation of hepatic regeneration in rats by synergistication of Insulin and Glucagon. Proc. Nat. Acad. Sci. U.S.A. 72, 1157–1160 (1975)

    Google Scholar 

  • Burchell, H. R., Moreno, A. H., Panke, W. F., Nealon, T. F.: Hemodynamic variables and prognosis following portacaval shunts. Surg. Gynecol. Obstet. 138, 359–369 (1974)

    Google Scholar 

  • Chandler, J. G.: Hepatotrophic activity in nonpancreatic, nonduodenal portal blood. Surg. Forum 27, 360–363 (1976)

    Google Scholar 

  • Child, C. G., Barr, D., Holswade, G. R., Harrison, C. S.: Liver regeneration following portacaval transposition in dogs. Ann. Surg. 138, 600–616 (1953)

    Google Scholar 

  • Delin, N. A., Ekeström, S., Lindahl, J., Nylander, G., Sundblad, R.: Immediate changes in blood flow and oxygen metabolism of the cirrhotic liver following portacaval shunt operations. Surg. Gynecol. Obstet. 144, 499–503 (1977)

    Google Scholar 

  • Duguay, L. R., Orloff, M. J.: Regulation of liver regeneration by the pancreas in dogs. Surg. Forum 27, 355–357 (1976)

    Google Scholar 

  • Grün, M., Liehr, H., Rasenack, U.: Die modifizierte portocavale Anastomose der Ratte. Verh. Deutsch. Ges. Inn. Med. 83, 507–511 (1977)

    Google Scholar 

  • Grün, M., Liehr, H., Heine, W. O., Rasenack, U.: Inhibition of nodular hyperplasia after portacaval anastomosis in rats by pancreatic blood. Int. Congr. Primary Liver Tumors (1977). MTP-Press Ltd. (im Druck)

  • Kessler, M., Lübbers, D.: Aufbau und Anwendungsmöglichkeiten verschiedener PO2-Elektroden. Pflügers Arch. ges. Physiol. 291, 82 (1966)

    Google Scholar 

  • Kessler, M., Höper, Z., Schäfer, D.: Sauerstofftransport im Gewebe. In: Mikrozirkulation. Bd. 5, S. 36–52, Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1974

    Google Scholar 

  • Kessler, M., Höper, J., Krumme, B. A.: Monitoring of tissue perfusion and cellular function. Anesthesiology 45, 184–197 (1976)

    Google Scholar 

  • Lee, S., Broelsch, Ch. E., Flamant, Y. M., Chandler, 1. G., Charters, A. C., Orloff, M. J.: Liver regeneration after portacaval transposition in rats. Surgery 77, 144–149 (1975)

    Google Scholar 

  • Lutz, J., Henrich, H., Bauereisen, E.: Oxygen supply and uptake in the liver and the intestine. Pflügers Arch. 360, 7–15 (1975)

    Google Scholar 

  • Maillard, J. N., Rueff, B., Prandi, D., Sicot, C.: Hepatic arterialization and portacaval shunt in hepatic cirrhosis. Arch. Surg. 108, 315–320 (1974)

    Google Scholar 

  • Matzander, U.: Probleme bei der Arterialisierung des intrahepatischen Pfortaderkreislaufes nach portocavalen Anastomosen. Langenbecks Arch. Klin. Chir. 322, 1155–1159 (1968)

    Google Scholar 

  • Orloff, M. J., Charters, A. C., Chandler, J. G., Condon, I. K., Grambort, D. E., Modafferi, T. R., Levin, S. E., Brown, N. B., Sviokla, S. C., Knox, D. G.: Portacaval shunt as emergency procedure in unselected patients with alcoholic cirrhosis. Surg. Gynecol. Obstet. 141, 59–68 (1975)

    Google Scholar 

  • Reynolds, T. B.: The role of hemodynamic measurements in portosystemic shunt surgery. Arch. Surg. 108, 276–281 (1974)

    Google Scholar 

  • Schaffner, F. R., Popper, H.: Die Leber. Stuttgart: Thieme 1961

    Google Scholar 

  • Smith, G. W.: An assessment of the validity of preoperative hemodynamic studies in portal hypertension. Surgery 74, 130–138 (1973)

    Google Scholar 

  • Thompson, B. W., Read, R. C.: Interposition H-grafting for portal hypertension. Arch. Surg. 108, 502–505 (1974)

    Google Scholar 

  • Tygstrup, N., Winkler, K., Mellemgard, K., Andreassen, M.: Determination of the hepatic arterial blood flow and oxygen supply in man by clamping the hepatic artery during surgery. J. Clin. Invest. 41, 447–454 (1962)

    Google Scholar 

  • Warren, W. D., Zeppa, R., Fomon, J. J.: Selective transsplenic decompression of gastrooesophageal varices by distal splenorenal shunt. Ann. Surg. 166, 437–455 (1967)

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Mit Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Broelsch, C.E., Höper, J. & Kessler, M. Sauerstoffversorgung der Leber nach verschiedenen Formen portocavaler Anastomosen. Langenbecks Arch Chiv 346, 81–95 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01261395

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01261395

Key words

Navigation