Summary
In 16 patients operated on for mechanically caused ileus and in 12 control patients (cholecystectomy) localPO2 of the small bowel wall was determined by means of a multiwire Pt surface electrode constructed by Kessler and Lübbers. The ileus patients showed an increased pulse rat of 110 (90–115) vs 90 (80–110) beats/min and creatinine levels of 1.06 (0.79–1.45) vs 0.80 (0.70–0.88) mg%. (\(\tilde x\), 1.–3. quartile,P < 0.05). Local PO2 values of the serosal site of the small bowel were significantly reduced in patients with ileus compared to the control group [22.5 (12.5–35) vvs 61.2 (53.0–71.0) torr.] Hypoxia of the bowel in mechanically caused ileus could be demonstrated by localPO2 determination and underlines the demand of early decompression.
Zusammenfassung
Bei 16 Patienten mit mechanischem Ileus und 12 elektiv laparotomierten Patienten wurden die lokalen Gewebesauerstoffdrucke des Dünndarms MitPO2-Oberflächenelektroden nach Kessler u. Lübbers bestimmt. Im Ileuskollektiv lag intraoperativ eine Erhöhung der Pulsfrequenz von 110 (90–115) vs 90 (80–110) Schläge/min sowie eine Kreatinerhöhung von 1,06 (0,79–1,45) vs 0,80 (0,70–0,88) mg% vor (\(\tilde x\), 1.–3. Quartil,P < 0.05). Der lokalePO2 der Dünndarmwand an der Serosaseite betrug im Ileuskollektiv\(\overset{\lower0.5em\hbox{$\smash{\scriptscriptstyle\smile}$}}{x} \)=22,5 (12,5–35) Torr, in der Kontrollgruppe\(\tilde x\) =61,2 (53,0–71,0) Torr. Die im mechanischen Ileus vermutete Minderzirkulation und Sauerstoffminderversorgung der Dünndarmwand ist durch die lokalePO2-Messung nachweisbar und unterstreicht die Bedeutung der Dekompression des Ileusdarmes.
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Thermann, M., Jostarndt, L., Eberhard, F. et al. Die Sauerstoffversorgung des menschlichen Dünndarmes im mechanischen Ileus. Langenbecks Arch Chiv 363, 179–184 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01261291
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01261291