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Funktionelle Ergebnisse nach konservativer und operativer Therapie pathologischer Frakturen bei malignen Erkrankungen

Functional results after conservative and operative therapy of pathological fractures in malignant disease

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Summary

From 1972–1982 149 pathological fractures in 91 patients were treated. 134 of these were caused by malignant disease. With 78% metastases were the most common cause for fractures. 59% of the patients were women. The most frequent fracture localisation was the femur followed by ribs and humerus. 62% of the fractures but 100% of the leg fractures were treated operatively. The best functional results were achieved after compound osteosynthesis. The mean survival time of the patients was 10.7 months. The one year survival rate was 24.6% and the two year survival rate was 9.2%. The best survival rates were observed in women, patients with -breast cancer metastases, femur shaft- or subtrochanteric fractures. The lowest survival rate was found in male patients, patients with unknown primary tumour and femur neck fractures.

Zusammenfassung

Von 1972–1982 wurden 149 pathologische Frakturen bei 91 Patienten stationär behandelt. 134 dieser Frakturen traten bei malignen Grunderkrankungen auf. Metastasen stellten mit 78% die bei weitem häufigste Frakturursache. Das weibliche Geschlecht war mit 59% wesentlich häufiger betroffen. Das Femur, gefolgt von Rippen und Humerus stellten die häufigsten Frakturlokalisationen dar. 62% der pathologischen Frakturen und 100% der pathologischen Frakturen der unteren Extremität wurden operativ versorgt. Die funktionellen Ergebnisse waren nach der Verbundosteosynthese am günstigsten. Die mittlere überlebenszeit der Patienten mit maligner Grunderkrankung betrug 10,7 Monate. Die Einjahresüberlebensrate beträgt 24,6%, die Zweijahresüberlebensrate 9,2%. Weibliche Patienten, Patientinnen mit Mammacarcinommetastasen sowie Patienten mit Frakturlokalisation im Femurschaft und im subtrochanteren Bereich weisen eine überdurchschnittlich günstige Prognose auf. Männer, Patienten mit pathologischen Schenkelhalsfrakturen und unbekanntem Primärtumor wiesen die schlechteste Prognose auf.

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Literatur

  1. Arcq M (1975) Palliativoperationen zur Behandlung von Knochenmetastasen. Z Orthop 113:51–58

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Beals RI, Lawton GD, Snell WE (1971) Prophylactic internal fixation of the femur in metastatic breast cancer. Cancer 28:1350–1354

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Blencke B, Sailer H (1972) Die operative Versorgung pathologischer Frakturen. Dtsch Ärztebl 69:747–753

    Google Scholar 

  4. Bonarigo BC, Rubin P (1967) Nonunion of pathologic fractures after radiation therapy. Radiology 88:889–898

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Bouma WH, Chech M (1980) The surgical treatment of pathologic and impending pathologic fractures of the long bones. J Trauma (Baltimore) 20:1043–1045

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Bunte H, Beck H (1970) Pathologische Frakturen in Skelettmetastasen maligner Tumoren. Chir Praxis 14:361–368

    Google Scholar 

  7. Douglass HO Jr, Shukla SK, Mindell E (1976) Treatment of pathological fractures of long bones excluding those due to breast cancer. J Bone Joint Surg 58A:1055–1061

    Google Scholar 

  8. Ehlers PN, Grimsehl H (1960) Über pathologische Frakturen unter Auswertung des Krankengutes der Chirurgischen Universitäts-Klinik Heidelberg (1943–1959). Langenbecks Arch Klin Chir 294:667–699

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Fidler M (1973) Prophylactic internal fixation of secondary neoplastic deposits in long bones. Br Med J 1:341–343

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Harrington KD, Sim FH, Enis JE, Johnston JO, Dick HM, Gristina AC (1976) Methylmethacrylate as an adjunct in internal fixation of pathological fractures. Experience with three hundred and seventy-five cases. J Bone Joint Surg 58A:1047–1055

    Google Scholar 

  11. Harrington KD, Johnston JO, Turner RH, Green L, Green L (1972) The use of methylmethacrylate as an adjunct in the internal fixation of malignant neoplastic fractures. J Bone Joint Surg 54A:1665–1676

    Google Scholar 

  12. Heisterberg L, Johansen TS (1979) Treatment of pathological fractures. Acta Orthop Scand 50:787–790

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Johnston AD (1970) Pathology of metastatic tumors in bone. Clin Orthop 73:8–32

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Jungbluth KH, Langendorff H-U (1982) Maligne Knochentumoren. In: Encke A, Jungbluth KH, Röher HD, Trede M (Hrsg) Aktuelle chirurgische Onkologie, 1. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 130–146

    Chapter  Google Scholar 

  15. Langendorff HU, Knopp W, Jungbluth KH, Schöttle H (1980) Ergebnisse der Stabilisierung pathologischer Frakturen im Femurschaftbereich mit dem Verriegelungsnagel. Aktuel Traumatol 10:287–291

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Lynch AC, Sullivan CR, Dahlin DC (1965) Pathologic fractures of femur treated at Mayo Clinic (1950–1959). Arch Surg 90:127–132

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Mickelson MR, Bonfigho M (1976) Pathological fractures in the proximal part of the femur treated by Zickel-mail fixation. J Bone Joint Surg 58A:1067–1070

    Google Scholar 

  18. Parrish FF, Murray JA (1970) Surgical treatment for secondary neoplastic fractures. J Bone Joint Surg 52A:665–686

    Google Scholar 

  19. Perez CA, Bradfield JS, Morgan HC (1972) Management of pathological fractures. Cancer 29:684–693

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Poigenfürst J, Marcove RC, Miller TR (1968) Surgical treatment of fractures through metastases in the proximal femur. J Bone Joint Surg 50B:743–756

    Google Scholar 

  21. Ryan JR, Rowe DE, Salciccioli GG (1976) Prophylactic internal fixation of the femur for neoplastic lesions. J Bone Joint Surg 52A: 1071–1079

    Google Scholar 

  22. Scheuba G (1969) Die Osteosynthese mit Autopolymerisaten bei Knochenmetastasen des Femur. Arch Orthop Unfallchir 65:333–356

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Scheuba G (1968) Belastungsstabile Osteosynthesen mit Autopolymerisaten bei Knochenmetasen des Femur. Langenbecks Arch Klin Chir 322:450–453

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Scheuba G (1965) Osteosynthese pathologischer Frakturen. Zentralbl Chir 90:1737–1741

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Schima E (1961) Pathologische Frakturen der unteren Extremitäten infolge Geschwulstmetastasen. Arch Orthop Unfallchir 52:590–598

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Sim FH, Daugherty TW, Ivins JC (1974) The adjunctive use of methylmethacrylate in fixation of pathological fractures. J Bone Joint Surg 56A:40–48

    Google Scholar 

  27. Stadler J, Müller W, Hencke HR, Sauer R (1976) Zur Behandlung pathologischer Frakturen. Chirurg 47:336–344

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Takita H, Watne AL (1963) Operative treatment of pathologic fractures. Surg Gynecol Obstet 116:683–692

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Welch CE (1936) Pathologic fractures due to malignant disease. Surg Gynecol Obstet 62:735–744

    Google Scholar 

  30. Yablon IG, Paul GR (1976) The augmentive use of methyl methacrylate in the management of pathologic fractures. Surg Gynecol Obstet 143:177–183

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Zickel RE, Mouradian WH (1976) Intramedullary fixation of pathological fractures and lesions of the subtrochanteric region of the femur. J Bone Joint Surg 58A:1061–1066

    Google Scholar 

  32. Zimmermann HG (1973) Voraussetzungen und Möglichkeiten der operativen Behandlung pathologischer Frakturen. Chirurg 44:552–559

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Friedl, W., Ruf, W. & Krebs, H. Funktionelle Ergebnisse nach konservativer und operativer Therapie pathologischer Frakturen bei malignen Erkrankungen. Langenbecks Arch Chiv 368, 185–196 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01261235

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