Summary
Two cases of complete broncho-ruptures are reported. The diagnosis was established after admission to the clinic, the immediate dressing and reanastomosis of the ruptured bronchi had no essential effects on the function of the lungs. All parameters were in the region of the lower standard. The bronchus or tracheal rupture concerns mainly young patients with an elastic thorax. As regards older patients with a rigid thorax, this group is to a large extent prone to a series of fractured ribs and grave injuries of the organs. A series of fractured ribs in juvenile patients can be completely non-existent. It should be noted that the indication for a bronchoscopy is meeting with too great a reserve. Three quarters of all broncho-ruptures thus are not diagnosed. Even if after a number of years a successful reanastomosis is still possible, the functional detriments of delayed anastomoses are not always reversible. In the hands of a skilled surgeon the emergency bronchoscopy with rigid and flexible instruments is also possible in the case of very severely injured patients.
Zusammenfassung
Es wird über zwei Fälle von kompletten Bronchusrupturen berichtet. Die Diagnose wurde nach Aufnahme in die Klinik gestellt, die Sofortversorgung und Reanastomosierung der rupturierten Bronchien blieben ohne größere Auswirkungen auf die Lungenfunktion. Sämtliche Parameter lagen bei Kontrolle im unteren Normbereich. Die Bronchus- oder Trachealruptur betrifft in erster Linie junge Patienten mit elastischem Thorax. Bei älteren Patienten und starrem Thorax kommt es vermehrt zu Rippenserienfrakturen und schwerwiegenden Organverletzungen. Rippenserienfrakturen können im jugendlichen Alter vollständig fehlen. Es wird darauf hingewiesen, daß die Indikation zur Bronchoskopie noch mit zu großer Zurückhaltung gestellt wird. Drei Viertel aller Bronchusrupturen entgehen damit der Diagnosestellung. Wenn auch nach Jahren noch eine erfolgreiche Reanastomosierung möglich ist, so sind die funktionellen Beeinträchtigungen bei Spätanastomosen nicht immer reversibel. In der Hand des Geübten ist die Notfallbronchoskopie mit starren und flexiblen Instrumenten auch bei schwerstverletzten Patienten möglich.
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Kliems, G., Straaten, G. Der traumatische Bronchusabriß. Langenbecks Arch Chiv 365, 19–24 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01261209
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