Summary
From 1974 to 1982 607 patients with diseases of the pancreas were treated at the Surgical University Clinic of Münster/West Germany. 256 of those suffered from pancreatic and 42 from ampullary cancer. All patients were grouped according to a TNM-System for pancreatic cancer developed for that particular purpose. Of the curative resections performed (n = 73) with a resection rate of 78.6% for ampullary and 15.6% for pancreatic cancer, a distinct preponderance of early stages (T1N0M0/T2N0M0 > 60%) was noticed for the first, of late stages for the latter (T1N0M0/T2N0M0 = 25%). The frequencies of distant metastases for all operations also differed significantly, being 9.5% respectively 43.4% at the time of operation (p < 0.05). At the low mean survival time for palliative operations an mean survival time of 40.3 months for the Whipple operation was evaluated, of 28.0 months for total pancreatectomy. At the stage T1N0M0/T2N0M0 the mean survival time was > 63 months.
Zusammenfassung
Von 1974 bis 1982 wurden an der Chirurgischen Universitätsklinik Münster 607 Patienten mit Erkrankungen des Pankreas behandelt, von denen 256 an einem Pankreas- und 42 an einem Papillencarcinom erkrankt waren. Alle wurden nach einem dort eigens entwickelten TNM-System für das Pankreascarcinom eingeteilt. Es ergab sich bei den durchgeführten kurativen Resektionen (n = 73), die für die das Papillencarcinom einen Anteil von 78,6% und für das Pankreascarcinom von 15,6% an den Gesamtoperationen hatten, ein deutliches Überwiegen der frühen Stadien für ersteres (T1N0M0/T2N0M0 > 60%), der späteren Stadien für letzteres (T1N0M0/T2N0M0 = 25%). Die Fernmetastasenhäufigkeit bezogen auf alle Patienten unterschied sich mit 9,5% bzw. 43,4% ebenfalls signifikant (p < 0,05). Bei einem niedrigen Median der Überlebenszeiten für die palliativen Eingriffe ergab sich für die Whipple-OP ein Median von 40,3 Monaten, für die totale Pankreatektomie von 28,0 Monaten. Für das Stadium T1N0M0/T2N0M0 war der Median > 63 Monate.
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Clemens, M., Meyer, J., Sulkowski, U. et al. Perioperatives Staging und Münsteraner TNM-Klassifikation beim Papillen- und Pankreaseareinom. Langenbecks Arch Chiv 365, 169–178 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01261144
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01261144