Summary
In recent years nutritional status gained greater attention as a surgical risk factor. This study analyzes the frequency of malnutrition in surgical patients with solid and operable tumors, the relation to the type of tumor and stage of the disease. In addition, the clinical value of the measurements carried out is discussed. The analysis was performed in 100 cancer patients (34 gastric cancer, 56 colorectal cancer, and 10 breast cancer). The nutritional assessment included individual dietary habits, ideal weight/height, triceps skinfold, arm muscle circumference, creatinine-height index, serum protein, albumin, prealbumin, cholinesterase, transferrin, total peripheral lymphocytes, and skin tests. The results were compared with international standards or normal plasma concentrations respectively. Most patients suffered from an alternation of the nutritional parameters indicating malnutrition, mostly Kwashiorkor-Marasmus Mix. Patients with gastrointestinal cancer, especially gastric cancer showed more often a decline of the nutritional status than patients with breast cancer. Malnutrition became more severe with advanced disease. The parameters examined revealed varying significance with respect to the assessment of the nutritional status. Some measurements showed little clinical importance; the reasons are discussed.
Zusammenfassung
Dem Ernährungszustand als allgemeinem Risikofaktor wird in neuerer Zeit mehr Beachtung geschenkt. An einem chirurgischen Krankengut mit soliden operablen Tumoren wurde die Häufigkeit der Ernährungsstörungen untersucht, deren Abhängigkeit vom Tumortyp bzw. Tumorstadium überprüft sowie die Wertigkeit der untersuchten Parameter diskutiert. Hierzu wurde bei 100 Patienten (34 Magen-Ca., 56 colorectale Ca., 10 Mamma-Ca.) eine ausführliche Erhebung des Ernährungszustandes durchgeführt (Anamnese, KG, OKG, Tricepshautfaltenmessung THF, Armmuskelumfangmessung AMU, Kreatininindex KI, Protein- und Albumin-Bestimmung im Serum, Prdalbumin, Cholinesterase, Transferrin, Immunstatus). Der Vergleich mit Standardwerten sowie Normalwerten eines gesunden Bevölkerungskollektivs ergab, daß die Mehrzahl der Carcinompatienten Veränderungen der gemessenen Parameter aufwies, die auf eine Fehl- bzw. Mangelernährung hinwiesen. Meist handelte es sich um Mischbilder eines Protein-CalorienMangels und eines reinen Proteinmangels. Tumorpatienten mit gastrointestinalen Carcinomen, insbesondere Magencarcinom, zeigten häufiger Veränderungen als Patientinnen mit Mammacarcinom. Mit zunehmendem Tumorstadium konnte eine Zunahme dieser Veränderungen nachgewiesen werden. Die einzelnen Meßgrößen waren in ihrer Aussagekraft sehr unterschiedlich und für klinische Belange teilweise wenig geeignet, die Gründe hierfür werden im einzelnen diskutiert.
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Merkle, N.M., Schmitze, J.E., Grünert, A. et al. Zur Bedeutung des Ernährungsstatus chirurgischer Patienten. Langenbecks Arch Chiv 365, 109–125 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01261138
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01261138