Summary
Morphological and clinical findings in 25 secondary tumours of the thyroid are described. The most common sources of such lesions were the kidneys (32%), lung (28%) and breast (20%). In the majority of cases, thyroidectomy was performed prior to identification and treatment of the primary cancer. Conversely, among renal cell carcinomas, the metastatic lesion frequently appeared many years after resection of the primary tumour. This suggests that secondary thyroid tumours occasionally may be the only important malignant disease remaining. Hence, adequate surgical treatment may prove to be life-prolonging or life-saving.
Zusammenfassung
Morphologie und Klinik von 25 Fällen metastatischer Schilddrüsengeschwülste werden beschrieben. Primärtumor war in 32% ein Nierencarcinom, in 28% ein Lungentumor und in 20% ein Mammacarcinom. In den meisten Fällen ging die Schilddrüsenoperation der Identifikation und Behandlung des Primärtumors voraus. Dagegen bestand besonders bei Nierencarcinomen häufig eine mehrjährige Latenz zwischen Behandlung des Primärtumors und Manifestation der Metastase. Dies bedeutet, daß Schilddrüsenmetastasen gelegentlich die einzige relevante nach Primärtherapie zurückbleibende maligne Manifestation darstellen und adäquate chirurgische Behandlung somit lebensverlängernd und -rettend sein kann.
Similar content being viewed by others
Literatur
Elliott RHE, Frantz UK (1960) Metastatic carcinoma masquerading as primary thyroid cancer: a report of author's 14 cases. Ann Surg 151:551–561
von Goumoens E (1968) Sekundäre Geschwülste der Schilddrüse. Schweiz Med Wochenschr 98:19–25
Hedinger C, Sobin LH (1974) Histological typing of thyroid tumours. International Histological Classification of Tumours, No. 11 World Health Organization, Geneva
Hellsten S, Berge T, Wehlin L (1981) Unrecognized renal cell carcinoma. Scand J Urol Nephrol 15:273–278
Ivy HK (1984) Cancer metastatic to the thyroid: a diagnostic problem. Mayo Clin Proc 59:856–859
Klöppel G, Knöfel WT, Baisch H, Otto U (1986) Prognosis of renal cell carcinoma related to nuclear grade, DNA content and robson stage. Eur Urol (in press)
Kunze E (1985) Letter to the case. Pathol Res Pract 179:671–672
Lennard TWJ, Wadehra V, Farndon JR (1984) Fine needle aspiration biopsy in diagnosis of metastases to thyroid gland. J R Soc Med 77:196–197
Mortensen JD, Woolner LB, Bennett WA (1956) Secondary malignant tumors of the thyroid gland. Cancer 9:306–309
Müller HW, Schröder S, Böcker W, Schneider C (1985) Sonographisch geführte Feinstanzbiopsie der Schilddrüse. Dtsch Med Wochenschr 110:168–174
Saitoh H (1981) Distant metastasis of renal adenocarcinoma. Cancer 48:1487–1491
Schrhder S, Schmiegelow P, Müller HW, Dietel M, Böcker W (1985) Morphologische Analyse von Feinstanzbiopsien der Schilddrüse: Methodenspektrum, diagnostische Kriterien, Aussagewert. Pathologe 6:80–87
Shima H, Mori H, Takahashi M, Nakamura S, Miura K, Tarao M (1985) A case of renal cell carcinoma solitarily metastasized to thyroid 20 years after the resection of primary tumor. Pathol Res Pract 179:666–670
Silverberg SG, Vidone RA (1966) Metastatic tumors in the thyroid. Pac Med Surg 74:175–180
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schröder, S., Bürk, C.G. & de Heer, K. Metastasen in der Schilddrüse -Morphologie und Klinik von 25 sekundären Schilddrüsengeschwülsten. Langenbecks Arch Chiv 370, 25–35 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01259424
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01259424