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Qualitätssicherung in der Chirurgie durch prospektive Erfassung des Komplikationsrisikos mit einem einfachen Punktescore

Surgical quality control by a simple complication score

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Summary

3654 general surgical interventions were prospectively registered during a 40 month period. Postoperative complications (wound infection, pneumonia, reoperation, mortality) were recorded and were quantified numerically by a complication score which describes the precise number of complications per ten operations. In this way the risk of a single operation can be monitored continuously and quality control programs can do without classification of operations in clean, contaminated and dirty interventions. The length of postoperative hospital stay and the amount of postoperatively applied antibiotics correlated well with the score.

Zusammenfassung

Über 40 Monate wurden 3654 allgemeinchirurgische Planeingriffe prospektiv erfaßt. Es wurden die postoperativen Komplikationen (Wundinfektion, Pneumonie, Revision, Letalität) dokumentiert und mit einem Punktescore bewertet, der die konkrete Zahl der zu erwartenden Komplikationen auf zehn Operationen wiedergibt. Dies spielt besonders für die Qualitätssicherung eine Rolle, da so die fortlaufende Kontrolle des Risikos von Einzeleingriffen möglich wird. Es kann damit auf die bisher übliche Einteilung der Eingriffe in saubere, kontaminierte und schmutzige Operationen verzichtet werden. Die Dauer der postoperativen Hospitalisierungszeit und der postoperative Antibioticaverbrauch ließen sich mit dem Score eines Eingriffs korrelieren.

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Literatur

  1. Baum ML, Anish DS, Chalmers TC, Sachs HS, Smith H, Fagerstrom RM (1981) A survey of clinical trials of antibiotic prophylaxis in colon surgery: Evidence against further use of no-treatment controls. N Engl J Med 305:795–799

    Google Scholar 

  2. Condon RE, Schulte WJ, Malangoni MA, Anderson-Teschendorf MJ (1983) Effectiveness of surgical wound surveillance program. Arch Surg 118:303–306

    Google Scholar 

  3. Cruse PJE, Foord R (1973) A five-year prospective study of 23649 surgical wounds. Arch Surg 107:206–210

    Google Scholar 

  4. Cruse PJE, Foord R (1980) The epidemiology of wound infection. A 10-year prospective study of 62939 wounds. Surg Clin North Am 60:27–40

    Google Scholar 

  5. Ehrenkranz NJ (1981) Surgical wound infection occurrence in clean operations. Risk stratification for interhospital comparisons. Am J Med 70:909–914

    Google Scholar 

  6. Grundmann R, Weber F, Pichlmaier H (1985) Erfahrungen mit einer zweijährigen Qualitäts-kontrolle nach allgemein- und gefäßchirurgischen Eingriffen bei 3193 Patienten. Chirurg 56:573 -578

    Google Scholar 

  7. Haley RW, Culver DH, White JW, Morgan WM, Emori TG, Munn P Van, Hooton TM (1985) The efficacy of infection surveillance and control programs in preventing nosocomial infections in US hospitals. Am J Epidemiol 121:182–205

    Google Scholar 

  8. Haley RW, Culver DH, Morgan WM, White JW, Emori TG, Hooton TM (1985) Identifying patients at high risk of surgical wound infection. Am J Epidemiol 121:206–215

    Google Scholar 

  9. Hamelmann H, Erttmann M (1984) Antibioticaprophylaxe in der Chirurgie des Gastrointestinaltraktes. Chirurg 55:218–221

    Google Scholar 

  10. Hirsch HA, Niehues U, Decker K (1985) Abnahme nosokomialer Infektionen durch kontinuierliche Überwachung und Kontrolle. 7-Jahres-Ergebnisse aus einer Frauenklinik. Dtsch Med Wochenschr 110:1930–1935

    Google Scholar 

  11. Kaiser AB (1982) Effective and creative surveillance and reporting of surgical wound infections. Infect Control 3:41–43

    Google Scholar 

  12. Land W, Castro LA, Hillebrand G, Klare B, Illner WD, Fornara P (1985) Ciclosporin bei Nierentransplantation. Internist 26:549–552

    Google Scholar 

  13. Olson M, O'Connor M, Schwartz ML (1984) Surgical wound infections. A 5-year prospective study of 20193 wounds at the Minneapolis VA medical center. Ann Surg 199:253–259

    Google Scholar 

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Grundmann, R., Weber, F. & Pichlmaier, H. Qualitätssicherung in der Chirurgie durch prospektive Erfassung des Komplikationsrisikos mit einem einfachen Punktescore. Langenbecks Arch Chiv 371, 3–12 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01259239

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