Summary
Cerebrovascular insufficiency arises from multiple causes, including cardiovascular insufficiency and local obstacles to the blood flow in the “four brain vessels”. These obstacles are caused by primary thrombosis, by embolism, or by stenosing or ectatic arteriosclerosis. As there are anastomoses in the extra- and intracranial vessels, a collateral circulation can arise when hemodynamic conditions (blood pressure etc.) are adequate; this is also necessary for the preservation of these collaterals in later stages. Since particular hemodynamic conditions (terminal and watershed zones) have particular roles, different patterns of infarction can arise. Local obstacles to the blood flow can be subjected to vascular surgery as a preventive measure or even for vital conditions. The details of cerebral blood flow and brain viability have not become completely clear from the results of modern experimentation. The setting up of research institutes to concentrate on arteriosclerosis and ischemia in collaboration with clinical centers devoted to coronary and cerebral infarction seems to be very necessary.
Zusammenfassung
Die cerebrovasculäre Insuffizienz entsteht aus multiplen Ursachen, unter denen die kardiovasculären Faktoren und lokale Hindernisse der Strombahn in den „vier Hirngefäßen” im Vordergrund stehen. Die Letzten werden durch primäre Thrombose, durch Embolie oder durch stenosierende oder ektatische Arteriosklerose hervorgerufen. Es gibt Anastomosen in der extra- und intrakraniellen Zirkulation, und deshalb entsteht ein Kollateralkreislauf, wenn genügende hämodynamische Bedingungen (Blutdruck etc.) vorliegen. Das gilt auch für die Aufrechterhaltung dieser Kollateralwege in der Folge. Da am Hirn besondere hämodynamische Bedingungen (Endstromgefäße! Wasserscheiden!) eine besondere Rolle spielen, können verschiedene Infarktmuster entstehen. Die örtlichen Behinderungen der Strombahn können durch vasculäre Chirurgie zur Prävention, ja sogar unter vitaler Indikation beseitigt werden. Besonderheiten der Hirndurchblutung und der Hirnvulnerabilität werden bisher nur teilweise durch die Ergebnisse der Tierexperimente aufgeklärt. Die Einrichtung von Forschungsinstituten für Arteriosklerose und Ischämie in Zusammenarbeit mit klinischen Zentren, die sich mit dem Coronar- und Hirninfarkt und den peripheren Gefäßkrankheiten befassen, scheint daher besonders notwendig.
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Zülch, K.J. 17. Cerebrovasculäre Insuffizienz. Langenbecks Arch Chiv 339, 161–167 (1975). https://doi.org/10.1007/BF01257504
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01257504
Key words
- Cerebrovascular insufficiency
- Cerebrovascular insufficiency, diagnosis
- Arteriosclerosis
- Circulation, collateral
- Surgery, vascular