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Blasenersatz durch ein kontinentes ileocolisches Darmreservoir mit Antirefluxplastik —Experimentelle Studie am Hund

Appliance-free urinary diversion with a continent non-refluxing ileo-colic reservoir — experimental study in dogs

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Summary

The purpose of this experimental study was to try to develop a continent appliance-free urinary diversion with a non-refluxing urinary reservoir to be emptied by intermittent catheterization. A reliable antireflux plasty can be performed only on the large bowel wall. Continence can only be achieved using small bowel. For these reasons an ileo-colic urinary reservoir was conceived and experienced in 20 beagle dogs of both sexes. The posterior wall of the reservoir is formed by an intestinal plate constructed with two ileal loops. Continence is achieved by intussuscepting the terminal ileum in a retrograde fashion into the reservoir for a distance of 5 cm, thus creating a competent nipple valve between the pouch and the ileostoma. The anterior wall of the reservoir is formed using a colonic plate obtained by dividing the excluded sigmoid colon at the antimesenteric border. A long submucuous tunnel is created in the colon in which to lay the ureter. Thus renal infection and chronic pyelonephritis are avoided. Continence of the stoma is both socially and economically acceptable and improves the quality of life.

Zusammenfassung

Ziel dieser Arbeit war die Schaffung und tierexperimentelle Erprobung eines kontinenten Harnreservoirs mit Antirefluxplastik. Da die Dünndarmwand sich nicht für eine effiziente Antirefluxplastik eignet und auf der anderen Seite das Colon nicht das Anlegen eines wirksamen Kontinenzventils gestattet, wurde eine ileocolische Darmblase konzipiert. Die Hinterwand dieser Neoblase wird durch eine von zwei aneinandergelegten Ileumschlingen hergestellten Dünndarmplatte gebildet; ein Invaginationsnippel gewährleistet die Kontinenz. Die Vorderwand besteht aus einer vom ausgeschalteten, am antemesenterialen Rand eröffneten Sigma gebildeten Dickdarmplatte; die Harnleiter werden durch einen submucösen Tunnel in die Dickdarmwand implantiert. Diese Antirefluxplastik verhindert sicher den Urinrückfluß, damit die Infektion und die chronische Pyelonephritis. Wegen des Kontinenzmechanismus kann auf Auffanggeräte verzichtet werden, was eine wesentliche Verbesserung der Lebensqualität des Patienten bedeutet. Die Entleerung des Reservoirs erfolgt durch intermittierende Katheterisierung.

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Lamesch, A., Dociu, N. Blasenersatz durch ein kontinentes ileocolisches Darmreservoir mit Antirefluxplastik —Experimentelle Studie am Hund. Langenbecks Arch Chiv 363, 57–65 (1984). https://doi.org/10.1007/BF01255777

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01255777

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