Summary
36 cases of recurrent rectal cancer are reported. There is a wide-spread spectrum in the appearance of the relapse. Indirect symptoms are dominating. The most frequent of them are caused by obstruction of the bowl or the urinary pathways and by irritation of (lumbo-) sacral nerves. Especially rare manifestations are stressed. Often they are hardly regarded early symptoms of the recurrent cancer. Curative therapy was made 5-times by amputation, 2-times by resection of an anastomosial recurrence. 3 of these patients reach a survival rate over 18 months until now. An isolated pulmonary late-metastasis was removed by lobectomy; this patients shows no recurrence for the last 3 years. Palliative procedures took place in 20 patients. The worth of radiation therapy is to be seen in a (temporary) reduction of pain. Chordotomy remains as ultima ratio for uninfluencable pain.
Zusammenfassung
Es wird über 36 Kranke mit rückfälligem Rectumcarcinom berichtet ( = 9 % aller wegen eines Rectummalignoms hospitalisierten). Das Spektrum der Erscheinungsformen des Rezidive ist außerordentlich vielgestaltig. Indirekte Hinweiszeichen überwiegen. Neben den häufigsten Störungen wie Darm- und Harnwegsobstruktionen oder radikulären Nervenreizsyndromen wird besonders auf seltenere Symptome hingewiesen, die vielfach wenig beachtete Frühmanifestationen des Rückfalls sind. Eine bedingt kurative Behandlung erfolgte 5mal durch Amputation, 2mal durch Nachresektion bei Anastomosenrezidiven. 3 dieser Patienten überleben z. Z. bis zu 26 Monaten. Eine isolierte Lungenspätmetastase wurde durch Lobektomie entfernt, Rezidivfreiheit besteht seit 3 Jahren. Palliativmaßnahmen wurden bei 20 Patienten eingesetzt. Der Wert der Strahlenbehandlung liegt in einer (vorübergehenden) Schmerzlinderung. Bei unbeherrschbaren Schmerzzuständen bleibt nur die Chordotomie.
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Winkler, R. Das rückfällige Rectumcarcinom. Langenbecks Arch Chiv 338, 215–223 (1975). https://doi.org/10.1007/BF01254354
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01254354