Summary
Clinical and morphological description of soft tissue lesions (juvenile fibromatoses, plantar fibromatoses, desmoid, fasciitis nodularis pseudosarcomatosa, myositis proliferans, myositis ossificans localisata, dermatofibrosarcoma protuberans), which macro- and microscopically resemble sarcomatous processes. However, their biological behavior is benign. In spite of their tendency to recur after nonradical excision, a change to true malignant tumors is not noticed. Radical surgical excision should be tried.
Zusammenfassung
Klinische und morphologische Beschreibung von Weichteilaffektionen (juvenile Fibromatose, plantare Fibromatose, Desmoid, Fasciitis nodularis pseudosarcomatosa, Myositis proliferans, Myositis ossificans lokalisata, Dermatofibrosarcoma protuberans), die im makroskopischen und histologischen Bild an sarkomatöse Geschwulstprozesse erinnern, deren biologisches Verhalten aber gutartig ist. Trotz ausgeprägter Rezidivneigung bei unvollständiger Entfernung wird eine Malignisierung der beschriebenen Weichteilveränderungen nicht beobachtet. Die radikale chirurgische Excision ist in jedem Falle anzustreben.
Similar content being viewed by others
Literatur
Ackerman, L. V.: Extraosseous localized non-neoplastic bone and cartilage formation (so-called myositis ossificans). J. Bone Jt Surg.40-A, 279 (1958).
——: Surgical pathology. St. Louis: The C. V. Mosby Company 1968.
Adams, J. T., Saltzstein, S. L.: Metastasizing dermatofibrosarcoma protuberans, report of two cases. Amer. Surg.29, 878 (1963).
Apfelberg, D. B., Teasly, J.: Pseudosarcomatous fasciitis. Plast. reconstr. Surg.42, 273 (1968).
Böhme, P. E.: Klinische und therapeutische Probleme bei synovialen Sarkomen. Zbl. Chir.92, 1707 (1967).
Burkhardt, B. R., Soule, E. H., Winkelmann, R. K., Ivins, J. C.: Dermatofibrosarcoma protuberans, study of 56 cases. Amer. J. Surg.111, 638 (1966).
Burkhardt, K., Diesner, K., Ebert, G.: Das klinische Verhalten der Weichteilsarkome. Bruns' Beitr. klin. Chir.216, 204 (1968).
Dahn, I., Jonsson, N., Lundh, G.: Desmoid tumors, a series of 33 cases. Acta chir. stand.126, 305 (1963).
Emmermann, H.: Fasciitis nodularis pseudosarkomatoua. Chirurg39, 360 (1968).
Enzinger, F. M., Dulcey, F.: Proliferative Myositis. Cancer (Philad.)20, 2213 (1967).
Gardner, E. J., Richards, R. C.: Multiple cutaneous and subcutaneous lesions occuring simultaneously with hereditary polyposis and osteomatosis. Amer. J. hum. Genet.5, 139 (1953).
Hellner, H.: Das Problem der gutartigen Geschwülste. Langenbecks Arch. klin. Chir.284, 498 (1956).
——: Die übersehene, nicht erkannte und fehlgedeutete Knochengeschwulst, Teil I u. II. Chirurg32, 151, 212 (1961).
Kern, H. W.: Proliferative Myositis. A pseudosarkomatous reaction to injury. Arch. Path.69, 209 (1960).
Stout, A. P.: Atlas of tumor pathology, Second Ed., Fasc. 1, Tumors of the soft tissue. Washington 24, D. C.: Armed Forces Institute of Pathology 1967.
——: Juvenile fibromatoses. Cancer (Philad.)7, 953 (1954).
——, Verner, E. W.: Chondrosarcoma of the extraskeletal soft tissues. Cancer (Philad.)6, 581 (1953).
Umiker, W., Jaffe, H. L.: Ossifying fibrosarcoma (Extraskeletal osteogenic sarcoma) of thigh muscle. Amer. Surg.138, 795 (1953).
Zollinger, H. U.: Semimaligne Tumoren. Schweiz. med. Wschr.90, 567 (1960).
——: Tumoren zwischen Gut und Böse. Semimalignität, fragliche Dignität, Präcancerose. Chirurg39, 9 (1968).
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Herrn Prof. Dr. H. Hellner zum 70. Geburtstag gewidmet.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Meffert, O., Weber, H.G., Buse, H. et al. Pseudosarkomatöse Weichteilgeschwülste. Langenbecks Arch Chiv 328, 235–247 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01251344
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01251344