Summary
52 patients with hepatic resection due to liver tumor, metastases, echinococcus or liver trauma are reported. Hepatic resection represents a relatively harmless procedure in case of benign liver tumor; however, in case of a malignant disease, the prognosis after hepatic resection is impaired by the difficulty to predict the regeneration capability of the liver. The indication for the different operative procedures is being discussed. It is suggested to perform hepatic resection in the border lines of the liver lobes without extensive preparation of the liver hilus and to clamp the liver hilus during resection. If the liver hilus was occluded after steroid pretreatment, 40 min of hepatic ischemia were well tolerated without any consequences and intraoperative bloodloss could be reduced significantly.
Zusammenfassung
Es wird über 52 Patienten berichtet, bei denen eine Leberresektion oder Tumorexstirpation wegen Lebertumor, Echinococcus, Metastasen oder Verletzungen vorgenommen wurde. Es zeigte sich, daß die Leberresektion bei benignem Tumor ein komplikationsarmes Verfahren darstellt, beim Malignom ist die postoperative Prognose allerdings durch die noch immer nicht sichere Vorhersagbarkeit der Leberregenerationsfähigkeit getrübt. Die Indikation zu den verschiedenen Operationstechniken wird diskutiert. Es wird vorgeschlagen, die Leber zwar anatomiegerecht, d.h. in der Lappengrenze zu resezieren, jedoch auf eine ausgedehnte Präparation des Leberhilus zu verzichten und die Operation unter Abklemmen des Leberhilus durchzuführen. Abklemmzeiten bis zu 40 min wurden folgenlos toleriert, sofern das Abklemmen unter Steroidschutz erfolgte. Der intraoperative Blutverlust ließ sich durch diese Maßnahme statistisch signifikant verringern.
Similar content being viewed by others
Literatur
Aldrete JS, Halpern NB, Ward S, Wright JO (1979) Factors determining the mortality and morbidity in hepatic injuries. Ann Surg 189:466
Bähr R, Kummer D, Bustamante I (1981) Operative Verfahrenswahl in der Therapie von Lebererkrankungen. Chirurg 52:36
Blumgart LH, Drury JK, Wood CB (1979) Hepatic resection for trauma, tumour and biliary obstruction. Br J Surg 66:762
Cady B, Bonneval M, Fender HR (1979) Elective hepatic resection. Am J Surg 137:514
Calne RY, McMaster P, Pentlow BD (1979) The treatment of major liver trauma by primary packing with transfer of the patient for definitive treatment. Br J Surg 66: 338
Eßer G, Gielen H (1976) Leberresektionen unter Occlusion des Ligamentum hepato-duodenale. Absage an eine Lehrbuchmeinung. Chirurg 47:221
Eßer G (1979) Zeit- und blutsparende Leberresektionen. Chirurg 50:136
Figueroa I, Santiago-Delpin EA (1975) Steroid protection of the liver during experimental ischemia. Surg Gynecol Obstet 140:368
Grundmann R, Marqua G, Pichlmaier H (1980) Zur Frage des operativen Vorgehens bei Lebertrauma. Langenbecks Arch Chir 350:215
Grundmann R, Eitenmüller J, Pichlmaier H (1981) Zur Indikation der verschiedenen Operationsverfahren bei Leberechinococcus. Chirurg 52:332
Hanks JB, Meyers WC, Filston HC, Killenberg PG, Scott Jones R (1980) Surgical resection for benign and malignant liver disease. Ann Surg 191:584
Hollinger A, Largiadèr F, Senning Å (1977) Leberresektionen bei benignen und malignen Tumoren. Helv Chir Acta 44:485
Huguet C, Nordlinger B, Bloch P, Conard J (1978) Tolerance of the human liver to prolonged normothermic ischemia. Arch Surg 113:1448
Joishy SK, Balasegaram M (1980) Hepatic resection for malignant tumor of the liver: essentials for a unified surgical approach. Am J Surg 139:360
Lin TY (1973) Results in 107 hepatic lobectomies with a preliminary report on the use of a clamp to reduce blood loss. Ann Surg 177:413
Longmire WP, Trout HH, Greenfield J, Tompkins RK (1974) Elective hepatic surgery. Ann Surg 179:712
Lortat-Jacob JL, Robert HG (1952) Héepatectomie droite réegléee. Presse Med 60:549
Mosimann F (1980) Is alveolar hydatid disease of the liver incurable? Ann Surg 192:118
Nordlinger B, Douvin D, Javaudin L, Bloch P, Aranda A, Boschat M, Huguet C (1980) An experimental study of survival after two hours of normothermic hepatic ischemia. Surg Gynecol Obstet 150:859
Ong GB, Lee NW (1975) Hepatic resection. Br J Surg 62:421
Pachter HL, Spencer FC (1979) Recent concepts on the treatment of hepatic trauma. Ann Surg 190:423
Pack GT, Baker HW (1953) Total right hepatic lobectomy. Ann Surg 138:253
Pichlmaier H, Grundmann R, Grunst J (1975) Technik und Ergebnisse bei Leberresektion. Langenbecks Arch Chir 340:35
Quattlebaum JK (1953) Massive resection of the liver. Ann Surg 137:787
Raute M, Trede M (1979) Erfahrungen mit elektiven anatomischen Leberresektionen. 8 Fälle von rechtsseitiger Hemihepatektomie. Chirurg 50:129
Sørensen TIA, Aronsen KF, Anne S, Baden H, Bergan A, Lempinen M, Nielsen OV (1979) Results of hepatic lobectomy for primary epithelial cancer in 31 adults. Am J Surg 138:407
Starzl TE, Koep LJ, Weil III R, Lilly JR, Putnam CW, Aldrete JA (1980) Right trisegmentectomy for hepatic neoplasms. Surg Gynecol Obstet 150:208
Walt AJ (1978) The mythology of hepatic trauma — or babel revisited. Am J Surg 135:12
Wienand P, Grundmann R, Wahl K, Pichlmaier H (1980) Die Steroidschutzwirkung auf die ischdmische Rattenleber. In: Zelder O, Fischer M, Eckert P, Bode JCh (Hrsg) Experimentelle und klinische Hepatologie. Thieme, Stuttgart New York, S. 175
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Grundmann, R., Pichlmaier, H. Leberresektion bei Tumor, Trauma und Echinococcus. Langenbecks Arch Chiv 359, 181–190 (1983). https://doi.org/10.1007/BF01250980
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01250980