Summary
Of a total of 1791 biliary tract operations from 1977–1984 transduodenal sphincterotomy was performed in 6.3% of 1720 primary and in 63.4% of 71 secondary operations, altogether in 154 cases. In primary operations papillary and suprapapillary choledocholithiasis was the indication in 83.5% of sphincterotomies. In these cases papillary stenosis is not considered separately because sphincterotomy is the preferred approach to stone removal in retroduodenal choledocholithiasis. Without retroduodenal choledocholithiasis and irreversible, organic papillary stenosis was found in 0.7%, a reversible, functional papillary stenosis in 2.8% of primary cases. However, in secondary operations isolated papillary stenosis without choledocholithiasis was the indication in 24.4% of sphincterotomies. The mean age of these patients was 68, the mean interval to the first operation 26 years. Operative mortality was 1.9% for sphincterotomy, 0.6% for all operations. Late results were satisfactory in 96.3% of sphincterotomies. Endoscopic papillotomy is considered the treatment of choice for residual papillary stenosis after cholecystectomy. When the comparative risks and intraoperative findings are well accounted for, transduodenal sphincterotomy becomes a safe and reliable procedure for the serious and tangible condition of retroduodenal choledocholithiasis.
Zusammenfassung
Unter 1791 Gallenwegsoperationen der Jahre 1977–1984 wurde die transduodenale Sphincterotomie in 6,3% der 1720 Ersteingriffe und in 63,4% der 71 Rezidiveingriffe, insgesamt 154mal vorgenommen. Beim Ersteingriff war die Indikation in 83,5% der Sphincterotomien der Steinbefall der Papille und des suprapapillären Choledochus. Dabei wird die Papillenstenose nicht getrennt erfaßt, weil sich die transduodenale Sphincterotomie als Zugang zum retroduodenalen Choledochus anbietet. Eine operationsbedürftige, organische Papillenstenose ohne retroduodenale Choledocholithiasis fand sich in 0,7%, eine reversible, funktionelle Papillenstenose in 2,8% aller Ersteingriffe. Bei den Rezidiveingriffen fand sich eine organische Papillenstenose ohne Choledocholithiasis in 24,4% der Sphincterotomien, wobei das Durchschnittsalter dieser Patienten 68, das durchschnittliche Intervall zur Erstoperation 26 Jahre betrug. Die Letalität der transduodenalen Sphincterotomie war 1,9%, die des Gesamtkrankengutes 0,6%. Das Spätergebnis nach Sphincterotomie war in 96,3% zufriedenstellend. Residualstenosen nach Cholecystektomie sind die Indikation zur endoskopischen Papillotomie, deren Entwicklung eine Verlagerung von der Stenose- zur Steinindikation für die Sphincterötomie brachte. Für das bedrohliche und klar faßbare Substrat der retroduodenalen Choledocholithiasis stellt die transduodenale Sphincterotomie eine sichere und effiziente Methode dar.
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Herrn Prof. Dr. H. v. Brücke zum 80. Geburtstag gewidmet
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Kux, M., Fuchsjäger, N. & Feichter, A. Eine pragmatische Standortbestimmung der transduodenalen Sphincterotomie. Langenbecks Arch Chiv 367, 11–20 (1985). https://doi.org/10.1007/BF01241941
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