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Chirurgische Therapie entero-vaginaler Fisteln im Gefolge gynäkologischer Primäreingriffe

Surgical therapy of enterovaginal fistulae following gynecologic primary procedures

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Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

This is a report on 14 entrovaginal fistulae following gynecologic operations. The fistulae were caused by a hysterectomy in 8 cases. There were 3 other enterovaginal fistulae following exploratory laparotomy for ovarian tumors, which proved to be pseudotumors caused by diverticulitis of the sigmoid colon. Rare causes for fistulae were cesarian section, episiotomy, and incision of an abscess of Bartholin's gland. The time interval between operation and manifestation of the fistula was usually about 10 days. The operative management required a two-or three-step procedure. Only 2 of 14 patients were treated by a colostomy, and a bowel resection -was performed in 4 cases. After dissection of the fistula either peritoneum or omentum was interposed in 8 patients. No recurrences were observed.

Zusammenfassung

Wir berichten über 14 entero-vaginale Fisteln nach gynäkologischen Primäreingriffen. Achtmal waren Uterusexstirpationen vorangegangen, dreimal Probelaparotomien wegen Verdacht auf Adnextumor, seltene Ursache waren Sectio caesarea, Episiotomie und Bartholin'sche Absceßspaltung. Die Zeit bis zum Auftreten der Fistelung lag meistens um den 6.–10. Tag nach dem Primäreingriff. Die operative Versorgung erfolgte in der Regel mehrzeitig durch Resektion des befallenen Darmabschnittes (viermal) oder durch Fistelverschluß mit Netz- oder Peritoneallappen-Interposition unter dem Schutz einer passageren Colostomie.

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Thiele, H., Wesch, G. & Nüsser, C.J. Chirurgische Therapie entero-vaginaler Fisteln im Gefolge gynäkologischer Primäreingriffe. Langenbecks Arch Chiv 357, 35–40 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01239659

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