Skip to main content

Advertisement

Log in

Zur Frage des operativen Vorgehens bei Lebertrauma

Problems in the management of liver trauma

  • Originalarbeiten
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

In the last ten years 43 patients with blunt liver trauma and 11 with penetrating liver wounds have been treated. The mortality rate after blunt liver trauma was close to 63 %; all penetrating wounds were survived. The prognosis after trauma depended significantly on the number of additional wounds, the extent of blood loss, and the age of the patients. Management of liver trauma was performed in most of the cases (n = 41) by suture and drainage. Packing of the wounds and resection were performed in four cases each. In nine cases, the bleeding did not stop sufficiently after suture, debridement, or packing of the wounds. It is concluded that in those cases hepatic resection or hepatic artery ligation — depending on the extent of trauma — should be done in future.

Zusammenfassung

Es wird über 43 stumpfe sowie 11 penetrierende Leberverletzungen berichtet, die in den letzten 10 Jahren zur stationären Behandlung kamen. Die Letalität der stumpfen Verletzungen lag bei 63%, die penetrierenden Verletzungen wurden alle überlebt. Die Prognose der Verletzungen war von der Anzahl der Zusatzverletzungen, dem Ausmaß des Blutverlustes sowie dem Alter der Patienten signifikant abhängig. Die Versorgung der Verletzungen erfolgte in der überwiegenden Mehrzahl der Fälle (n = 41) durch Lebernaht und Drainage, die Tamponade der Wunde bzw. die Leberresektion wurde in 4 Fällen durchgeführt. Bei 9 Patienten gelang weder mit Lebernaht noch Debridement oder Tamponade eine ausreichende Blutstillung. In solchen Fällen sollte in Zukunft die Leberresektion (bei Verletzung eines Leberlappens) bzw. — bei Verletzung beider Leberlappen — die Ligatur der A. hepatica angewendet werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Aaron, S., Fulton, R. L., Mays, E. T.: Selective ligation of the hepatic artery for trauma of the liver. Surg. Gynecol. Obstet.141, 187 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  2. Amerson, J. R., Stone, H. H.: Experiences in the management of hepatic trauma. Arch. Surg.100, 150 (1970)

    PubMed  Google Scholar 

  3. Bekier, J., Gonzenbach, H.: Zur chirurgischen Behandlung der traumatischen Leberruptur. Helv. Chir. Acta41, 505 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  4. Bengmark, S., Börjesson, B., Olsson, A., Vang, J.: Indikation und Technik der Leberresektion. Chirurg43, 358 (1972)

    PubMed  Google Scholar 

  5. Calne, R. Y., McMaster, P., Pentlow, B. D.: The treatment of major liver trauma by primary packing with transfer of the patient for definitive treatment. Br. J. Surg.66, 338 (1979)

    PubMed  Google Scholar 

  6. Carroll, C. P., Cass, K. A., Whelan, T. J.: Wounds of the liver in Vietnam: a critical analysis of 254 cases. Ann. Surg.177, 385 (1973)

    PubMed  Google Scholar 

  7. Corica, A., Powers, S. R.: Blunt liver trauma: an analysis of 75 treated patients. J. Trauma15, 751 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  8. Enneker, C., Berens, J. P.: Schwerste Leberruptur mit Lebervenenabriß und massiver Bilhämie. Chirurg49, 311 (1978)

    PubMed  Google Scholar 

  9. Esser, G., Gielen, H.: Leberresektion unter Occlusion des Ligamentum hepato-duodenale. Chirurg47, 221 (1976)

    PubMed  Google Scholar 

  10. Faris, T. D., Winegarner, F. G., Eiseman, B.: Controversies in the management of liver trauma. J. Trauma11, 915 (1971)

    PubMed  Google Scholar 

  11. Flint, L. M., Mays, E. T., Aaron, W. S., Fulton, R. L., Polk, H. C.: Selectivity in the management of hepatic trauma. Ann. Surg.185, 613 (1977)

    PubMed  Google Scholar 

  12. Fortner, J. G., Shiu, M. H., Howland, W. S., Gaston, J. P., Kunlin, A., Kawano, N., Hattori, T., Beattie, E. J.: A new concept for hepatic lobectomy. Arch. Surg.102, 312 (1971)

    PubMed  Google Scholar 

  13. Hoffmann, R., Oesch, L, Müller, H. P., Nöthiger, F.: 16 Jahre stumpfes Bauchtrauma: Operierte und nicht operierte Leberverletzungen. Helv. Chir. Acta44, 93 (1977)

    PubMed  Google Scholar 

  14. Kindling, P. H., Wilson, R. F., Walt, A. J.: Hepatic trauma, with particular reference to blunt injury. J. Trauma9, 17 (1967)

    Google Scholar 

  15. Klaue, P., Kern, E.: Diagnostik beim stumpfen Bauchtrauma. Unfallheilkunde79, 333 (1976)

    PubMed  Google Scholar 

  16. Lambeth, W., Rubin, B. E.: Nonoperative management of intrahepatic hemorrhage and hematoma following blunt trauma. Surg. Gynecol. Obstet.148, 507 (1979)

    PubMed  Google Scholar 

  17. Lewis, F. R., Lim, R. C., Blaisdell, F. W.: Hepatic artery ligation: adjunct in the management of massive hemorrhage from the liver. J. Trauma14, 743 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  18. Little, J. M., Williams, C. W.: Improved mortality in the management of liver injuries. Br. J. Surg.56, 603 (1969)

    PubMed  Google Scholar 

  19. Lucas, C. E., Ledgerwood, A. M.: Prospective evaluation of hemostatic techniques for liver injuries. J. Trauma16, 442 (1976)

    PubMed  Google Scholar 

  20. Madding, G. F., Kennedy, P. A.: Trauma to the liver. Philadelphia: Saunders 1971

    Google Scholar 

  21. Madding, G. F., Kennedy, P. A.: Hepatic artery ligation. Surg. Clin. North Am.52, 719 (1972)

    PubMed  Google Scholar 

  22. Mays, E. T.: Lobar dearterialization for exsanguinating wounds of the liver. J. Trauma12, 397 (1972)

    PubMed  Google Scholar 

  23. McClelland, R. N., Shires, T.: Management of liver trauma in 259 consecutive patients. Ann. Surg.161, 248 (1965)

    PubMed  Google Scholar 

  24. McInnis, W. D., Richardson, J. D., Aust, J. B.: Hepatic trauma. Arch. Surg.112, 157 (1977)

    PubMed  Google Scholar 

  25. Nagel, M., Junghanns, K.: Das stumpfe Bauchtrauma. Chirurgie der Gegenwart, Bd. 4a: Unfallchirurgie II. Hrsg.: Zenker, R., Deucher, F., Schink, W., München, Wien, Baltimore: Urban & Schwarzenberg 1976

    Google Scholar 

  26. Parvin, S., Smith, D. E., Asher, W. M., Virgilio, R. W.: Effectiveness of peritoneal lavage in blunt abdominal trauma. Ann. Surg.181, 255 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  27. Payne, W. D., Terz, J. J., Lawrence, W.: Major hepatic resection for trauma. Ann. Surg.170, 929 (1969)

    PubMed  Google Scholar 

  28. Perry, J. F., Strate, R. G.: Diagnostic peritoneal lavage in blunt abdominal trauma. Indications and results. Surgery71, 898 (1972)

    PubMed  Google Scholar 

  29. Pringle, J. H.: Notes on the arrest of hepatic hemorrhage due to trauma. Ann. Surg.48, 541 (1908)

    Google Scholar 

  30. Roche, A., Doyon, D., Harry, G., Weingarten, A., Edouard, A.: L'embolisation artérielle hépatique. Nouv. Presse Med.8, 633 (1978)

    Google Scholar 

  31. Rüedi, T.: Die Arterienligatur als Alternative zur Teilresektion beim Lebertrauma. Helv. Chir. Acta44, 97 (1977)

    PubMed  Google Scholar 

  32. Sanatger, R., Schumacher, P. H., Braun, L.: Zur Diagnostik, Therapie und Prognose der Leberruptur. Chirurg45, 80 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  33. Schröder, R., Berchtold, R.: Zur Behandlung der Leberruptur. Helv. Chir. Acta42, 563 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  34. Sparkman, R. S., Fogelman, M. J.: Wounds of the liver. Ann. Surg.139, 690 (1954)

    PubMed  Google Scholar 

  35. Steichen, F. M.: Hepatic trauma in adults. Surg. Clin. North Am.55, 387 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  36. Stirnemann, H.: Die zweizeitige Versorgung von unübersichtlichen schweren Leberrupturen. Chirurg45, 550 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  37. Stone, H. H., Lamb, J. M.: Use of pedicled omentum as an autogenous pack for control of hemorrhage in major injuries of the liver. Surg. Gynecol. Obstet.141, 92 (1975)

    PubMed  Google Scholar 

  38. Tanphiphat, C.: Lobar dearterialization in liver trauma. Br. J. Surg.63, 213 (1976)

    PubMed  Google Scholar 

  39. Trunkey, D. D., Shires, G. T., McClelland, R.: Management of liver trauma in 811 consecutive patients. Ann. Surg.179, 722 (1974)

    PubMed  Google Scholar 

  40. Tygstrup, N., Winkler, K., Mellemgaard, K., Andreassen, M.: Determination of hepatic arterial blood flow and oxygen supply in man by clamping the hepatic artery during surgery. J. Clin. Invest.41, 447 (1962)

    PubMed  Google Scholar 

  41. Walt, A. J.: The mythology of hepatic trauma — or Babel revisited. Am. J. Surg.135, 12 (1978)

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Vortrag gehalten auf der 96. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Grundmann, R., Marqua, G. & Pichlmaier, H. Zur Frage des operativen Vorgehens bei Lebertrauma. Langenbecks Arch Chiv 350, 215–226 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01237631

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01237631

Key words

Navigation