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Atypisches Schilddrüsenadenom

Atypical adenoma of the thyroid gland

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Summary

A total of 2204 nonmalignant goiters surgically removed during the years 1958, 1959, 1960 and 1966 were reexamined. Among them 181 adenomas were found, which were classified as ‘atypical’ by cytological respectively histological means. Those patients who had been primarily operated on at our hospital were questioned about the clinical course after the operation. Our results show a benign development of atypical thyroid adenomas, which means no recurrence of this type of adenoma nor metastasing in either of the cases during the observation period. The criteria of the WHO (Hedinger u. Sobin, 1974) for malignancy typing (with special emphasis on vascular invasion and capsular penetration and less attention to the histological structure and nuclear polymorphism) are thus verified. With exact histological exclusion of malignity, we believe, that in case of atypical adenoma, thyroidectomy is not necessary. Nevertheless a careful postoperative control of the patient is strictly indicated.

Zusammenfassung

2204 nicht maligne Schilddrüsenoperationspräparate aus den Jahren 1958 -1960 und 1966 wurden nachuntersucht. In diesem Material fanden sich 181 Adenome, die wegen auffÄlliger cytologischer bzw. histologischer Kriterien als ≫atypisch≪ klassifiziert wurden. Diejenigen Patienten, die seinerzeit an der hiesigen Chirurgie operiert worden waren, wurden direkt und über den Hausarzt über den Verlauf befragt. Unsere Ergebnisse zeigen einen gutartigen Verlauf des atypischen Adenoms, d.h. es traten in der Beobachtungszeit keine Rezidive dieses Adenomtypes auf, auch Metastasen waren in keinem Fall nachweisbar. Die Kriterien der WHO (Hedinger u. Sobin, 1974) zur MalignitÄtsbestimmung (besondere Betonung der GefÄß- und Kapseleinbrüche, Hintanstellung der Kernpolymorphie und des histologischen Aufbaues) werden hiermit bestätigt. Bei exaktem histologischem MalignitätsausschluB erscheint uns beim atypischen Adenom eine Thyreoidektomie nicht notwendig. Eine sorgfältige postoperative Überwachung der Patienten ist trotzdem angezeigt.

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Ladurner, D., Hofstädter, F. & Schistek, R. Atypisches Schilddrüsenadenom. Langenbecks Arch Chiv 351, 125–131 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01237619

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