Summary
A total of 61 pancreatectomies for chronic pancreatitis are reported. The operative mortality rate was 21% and the later mortality rate 29%, although caused by diabetes. The results are so poor that this method should only be performed in extreme situations. Left or right resection of the main inflammation site is proposed as an alternative. To prevent recurrence of the pancreatitis, the in situ remaining part of the pancreas should be sclerosed by occlusion of the pancreatic duct system.
Zusammenfassung
Es wird über 61 totale Duodenopankreatektomien wegen chronischer Pankreatitis berichtet. Die Operationsletalität betrug 21%, die teilweise Diabetes-bedingte Spätletalität 29%. Insgesamt sind die Operationsergebnisse so schlecht, daß dieses Verfahren nur noch in extremen Ausnahmefällen zur Anwendung kommen sollte. Als Alternative wird die Resektion des entzündlichen Hauptherdes (Rechts- oder Linksresektion) empfohlen. Zur Rezidivprophylaxe sollte intraoperativ der belassene Pankreasrest verödet werden.
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Zinninger, M. M.: zit. nach [35]
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Gebhardt, C., Gall, F.P., Mühe, E. et al. Ist die totale Pankreatektomie zur Behandlung der chronischen Pankreatitis noch zu verantworten?. Langenbecks Arch Chiv 350, 129–137 (1979). https://doi.org/10.1007/BF01234295
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01234295