Summary
A 36-year-old man suffering from chronic pancreatitis involving the whole organ had total duodenopancreatectomy. The Langerhans' islets were isolated from the extirpated organ and transplanted into the liver via portal artery. Insulin substitution could be lowered from 50 I.U. to 12 I.U. by the 5th post operative day. Repeatedly, raised insulin levels could be verified in response to high blood sugar loads. C-peptide and glucagon were also found. 7 months after transplantation the islets still seem to be functioning.
Zusammenfassung
Bei einem 36jährigen Patienten wurde wegen einer globalen chronischen Pankreatitis eine totale Duodenopankreatektomie durchgeführt. Aus dem resezierten Organ wurden die Langerhansschen Inseln isoliert und in die Leber via Pfortader retransplantiert. Der exogene Insulinbedarf sank bis zum 5. postoperativen Tag von 50 IE auf 12 IE Alt-Insulin. Durch Blutzuckerbelastungen konnte wiederholt ein reaktiver Insulinanstieg gemessen werden. C-Peptid und Glucagon ließen sich ebenfalls nachweisen. Nach 7 Monaten scheinen die implantierten Inseln noch zu funktionieren.
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Vortrag gehalten auf der 96. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie
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Dobroschke, J., Schwemmle, K., Laube, H. et al. Autotransplantation Langerhansscher Inseln nach totaler Duodenopankreatektomie beim Menschen. Langenbecks Arch Chiv 350, 53–58 (1979). https://doi.org/10.1007/BF01232096
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01232096