Summary
The morphological structure and immunohistochemical reactions of 100 pituitaries from cases of SIDS children (58 males and 42 females, average age 5.34 ±3.12 months) were studied. Controls consisted of 19 pituitaries from children (14 males and 5 females, average age 5.63 ± 2.52 months) with a clearly identifiable cause of death e.g. drowning or strangulation. The microscopical and immunohistochemical studies for identifying pituitary cell types revealed normally developed organs. Unspecific necroses and haemorrhages were observed in 2 cases of SIDS but in none of the controls. Hyperaemia was detected in 51 (30 male/21 female) cases of SIDS. No significant differences were found in the distribution of microfollicles (54%), cysts of the intermediate zone (14%), persistency of the Ratlike's pouch (44%), Erdheim's squamous epithelium (8%) or heterotopic salivary glands (3%). The semiquantitative immunohistochemical evaluations of the different cell types showed no significant variations from the control group. The pattern of distribution of the intracytoplasmic vacuolisations of the ACTH and gonadotropic cells showed no significant differences. Folliculo-stellate cells were either not demonstrable — commensurate with age — or showed a normal distribution. The results for both study groups may be defined as consequences of terminal agony, but failed to reveal the cause of the sudden infant death.
Zusammenfassung
100 Hypophysen von SIDS-Fällen (58 männlichen und 42 weiblichen Geschlechtes mit einem Durchschnittsalter von 5,34 ± 3,12 Monaten) wurden untersucht. Die Kontrollgruppe bestand aus 19 Hypophysen (14 männlichen und 5 weiblichen Geschlechtes mit einem Durchschnittsalter von 5,63 ± 2,52 Monaten) mit jeweils eindeutig geklärter (z. T. nicht-natürlicher) Todesursache. Die lichtmikroskopischen und immunhistologischen Untersuchungen zur Typisierung der einzelnen Zellgruppen zeigten regelrecht entwickelte Hypophysen. Unspezifische Nekrosen und Blutungen fanden wir in zwei SIDS Fällen und keinem Fall der Kontrollgruppe. Hyperämien bestanden in 51 (30 M/21 W) SIDS-Fällen. Mikrofollikel (54%), Zysten der Intermediärzone (14%), Reste der Rathke'schen Tasche (44%), Erdheim'sches Plattenepithel (8%) oder Speicheldrüsenheterotopien (3%) bildeten keine als signifikant zu wertenden Befunde. Bezüglich der immunhistologischen Verteilungsmuster der dargestellten Zellen fanden sich für die Quantitäten keine Auffälligkeiten. Die intrazellulären Vacuolen bei ACTH- und gonadotropen Zellen zeigten keine signifikanten Unterschiede. Die S-100 Protein-positiven Zellen ließen sich altersentsprechend stellenweise gar nicht und sonst nur regelhaft darstellen. Die Ergebnisse können als Folgen der terminalen Agonie, nicht aber als Ursache des plötzlichen Kindstodes interpretiert werden.
Similar content being viewed by others
References
Althoff H (1980) Sudden infant death syndrome. G. Fischer, Stuttgart New York
Beckwith JB (1970) Introduction: discussion of terminology. In: Bergmann AB, Beckwith JB, Ray CG (eds) Sudden infant death syndrome. University of Washington Press, Washington DC, pp 18–21
Brown C (1981) Endocrine pathology in paediatrics. In: Berry CL (ed) Paediatric pathology. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 571–613
Garrow I, Werne J (1953) Sudden apparently unexplained death during the infancy: pathologic findings in infants dying immediately after violence contrasted with those after sudden apparently unexplained death. Am J Pathol 29:833–851
Horvath E, Kovacs K (1991) The adenohypophysis. In: Kovacs K, Asa SL (eds) Functional endocrine pathology, vol 1. Blackwell, Oxford London Edinburgh Melbourne Paris Berlin Vienna, pp 245–282
Keeling J (1981) Sudden infant death syndrome and non accidental injury. In: Berry CL (ed) Paediatric pathology. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 671–678
Klös G, Weiler G (1988) Ausgewählte epidemiologische morphologische Untersuchungsergebnisse zum plötzlichen Kindstod im Ruhrgebiet. Beitr Gerichtl Med 46:363–368
Kopp N, Najimi M, Champier J, Chigr F, Charnay Y, Epelbaum J, Jordan D (1992) Ontogenity of peptides in human hypothalamus in relation to sudden infant death syndrome (SIDS). Prog Brain Res 93:167–187
Lloyd RV (ed) (1993) Surgical pathology of the pituitary gland. Major problems in pathology, Vol 27:1–275. Saunders, Philadelphia London Toronto Montreal Sydney Tokyo
Müller G (1969) Das inkretorische System. In: Müller G (ed) Der plötzliche Kindstod. G. Thieme, Stuttgart, pp 72–76
Naeye R (1976) Brain-stem and adrenal abnormalities in the sudden infant death syndrome. Am J Clin Pathol 66:526–530
Valdes-Dapena MA (1980) Sudden infant death syndrome: a review of medical literature 1974-1979. Pediatrics 66:597–614
Valdes-Dapena MA (1982) The pathologist and the sudden infant death syndrome. Am J Pathol 106:118–131
Author information
Authors and Affiliations
Additional information
Dedicated to Prof. Dr. H. D. Herrmann (Hamburg) on the occasion of his 60th birthday
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Reuss, W., Saeger, W. & Bajanowski, T. Morphological and immunohistochemical studies of the pituitary in Sudden Infant Death Syndrome (SIDS). Int J Leg Med 106, 249–253 (1994). https://doi.org/10.1007/BF01225414
Received:
Revised:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01225414