Documenta Ophthalmologica

, Volume 26, Issue 1, pp 582–591 | Cite as

Vascular opticopathy

  • Otto Kurz
Article

Summary

A review of 38 cases of ischemic optic neuropathy (ION) is given. All the patients exhibited typical signs of papilledema with rapid transition to optic nerve atrophy and nerve fiber bundle defects in the visual field. General examination revealed increased diastolic blood pressure in 17 cases, as well as other signs of arteriosclerosis. Biopsy of the temporal artery showed in 11 cases only arteriosclerotic changes; in 12 cases the ESR was accelerated in the first hour. The dreaded arteritis temporalis could be etiologically almost completely eliminated on the basis of these findings. The term of ‘vascular opticopathy’ is proposed for this hypertensive arteriosclerotic form of ION. Our review shows moreover the following facts: the prevalence of males in the 6th and 7th decade of age; the prevalence of hypermetropic or emmetropic eyes (only 3 myopic among 50 eyes); retention of usable vision in two thirds of the unilateral and in one half only of the bilateral cases. The latter show a parallelity in the course and outcome of the diseases in both eyes.

Keywords

Optic Neuritis Temporal Artery Papilledema Temporal Arteritis Bilateral Case 

Résumé

Trente huit cas de neuropathie optique ischémique (NOI) sont passés en revue. Tous les malades ont montré des signes typiques: oedème papillaire avec évolution rapide vers une atrophie du nerf optique et déficit de faisceaux nerveux dans le champs visuel. Dans 17 cas l'examen général a révélé une élévation de la pression diastolique, ainsi que la plupart des autres signes d'artériosclérose. Une biopsie de l'artère temporale a montré dans 11 cas seulement des changements artériosclérotiques; dans 12 cas la vitesse de sédimentation a été accélérée jusqu'à 25 mm dans la première heure. Ces données ont permis d'éliminer étiologiquement, presque totalement, l'artérite temporale si dangereuse. Pour cette forme artériosclérotique et hypertensive de NOI nous proposons le terme d'opticopathie vasculaire. Nos observations montrent: une prédominance d'hommes de 60 à 70 ans; une prédominance d'hypermétropies et d'emmétropies: il y a seulement 3 myopies sur 50 yeux; la conservation d'une vision utilisable dans 2/3 des cas unilatéraux et dans la moitié seulement des cas bilatéraux. Dans les cas bilatéraux il y a un parallélisme dans le développement et l'état final de la maladie.

Zusammenfassung

Es wird ein Überblick über 38 Fälle von Neuropathia optica ischemica (NOI) gegeben. Alle Patienten zeigten typische Erscheinungen: Papilloedem mit arschem Übergang zur Atrophie und Nervenfaserdefekte im Gesichtsfeld. Die allgemeine Untersuchung ergab in 17 Fällen einen erhöhten diastolischen Blutdruck und Zeichen von Arteriosklerose in den meisten anderen Fällen. Die Biopsie der arteria temporalis ergab in 11 Fällen lediglich arteriosklerotische Veränderungen; die Blutsenkung war in 12 Fällen auf über 25 mm in der ersten Stunde erhöht. Damit konnte etiologisch die gefürchtete Arteritis temporalis weitgehend ausgeschlossen werden. Für die vorliegende arteriosklerotische hypertensive Form der NOI wird der Name vaskuläre Opticopathie vorgeschlagen. Unsere Übersicht zeigt weiterhin folgendes: Prevalenz von Männern in der 6. und 7. Lebensdekade; Prevalenz von hypermetropen oder emmetropen Augen (nur 3 myope von 50 Augen); Erhaltensein des brauchbaren Sehvermögens in 2/3 der einseitigen und in nur der Hälfte der doppelseitigen Fälle. Beiderseitige Fälle zeigen eine Parallität im Ablauf und Ausgang der Erkankung an den Augenpaaren.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. Cullen, J. F. Occult temporal arteritis, a common cause of blindness in old age.Brit. J. Ophthal. 51,513–525 (1967).CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. Enokssohn, P. Perimetry in Neuroophthalmological Diagnosis. Copenhagen: Munksgaard (1965).Google Scholar
  3. François, J., G. Verriest, A. Neetens, A. De Rouck &M. Hanssen. Pseudo-papillites vasculaires.Ann. Oculist. 195,830–885 (1962).Google Scholar
  4. Kreidig, W. Optikomalazie, die Folge eines Gefässverschlusses im retrobulbären Abschnitt des Sehnerven.Klin. Mbl. Augenheilk. 122,719–731 (1953).Google Scholar
  5. Kurz, O. Über Papillitis arteriosclerotica.Ophthalmologica, 116,281–285 (1948).CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. Miller, O. R. &J. L. Smith. Ischemic optic neuropathy.Amer. J. Ophthal. 62,103–115 (1966).PubMedGoogle Scholar
  7. Ponte, F. La pseudopapillite vasculare degli arteriosclerotici.Giorn. ital. Oftal. 17,170–191 (1964).Google Scholar
  8. Saraux, H. S. &J. P. Murat. Les pseudopapillites d'origine vasculaire.Ann. Oculist. 200,1–19 (1967).Google Scholar
  9. Simmons, R. J. &D. G. Cogan. Occult temporal arteritis.Arch. Ophthal. 68,8–18 (1962).PubMedGoogle Scholar
  10. Rintelen, F. Zur Kenntnis der Leitungsstörungen des fasciculus opticus, insbesondere der ‘Apoplexia papillae’.Ophthalmologica, 191,283–289 (1961).CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Dr. W. Junk N.V. 1969

Authors and Affiliations

  • Otto Kurz
    • 1
  1. 1.Ophthalmological Department, Beilinson Medical CenterTel Aviv University Medical SchoolPetah TikvaIsrael

Personalised recommendations