Summary
Cysts are rare lesions of the spleen, and may be divided into parasitic and non-parasitic types. After the parasitic cysts, the second most frequent group is the (secondary) posttraumatic form of non-parasitic cysts. The primary form (congenital and neoplastic) of the latter is the least frequent. Whereas splenectomy was the treatment of choice for lienal cysts until a few years ago, a change has occurred in the techniques of splenic salvage. Against the background of a case report of a primary epidermoid cyst the etiology, diagnostic measures, and the recent developments in conserving spleen surgery are discussed.
Zusammenfassung
Zysten gehören zu den seltenen Erkrankungen der Milz. Man unterscheidet parasitäre und nichtparasitäre Zysten. Die sekundäre, posttraumatische Form der nichtparasitaren Zysten bildet, nach den parasitären Zysten, die zweithäufigste Gruppe. Die primären Formen (congenital and neoplastisch) der Gruppe der nichtparasitären Zysten sind am seltensten. Während bei Milzzysten bis vor einigen Jahren die Splenektomie die Therapie der Wahl war, ist nunmehr ein Wandel im Sinne der Milzerhaltung eingetreten. Im folgenden Bericht werden an Hand einer primaren Epidermoidzyste die Ätiologie, die diagnostischen Maßnahmen and nicht zuletzt die therapeutischen Tendenzen in der Organerhaltung bei Milzzysten entsprechend den Entwicklungen der letzten Jahre, besprochen.
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Literatur
Altmeier G, Böhmer G (1988) Partielle Milzerhaltung durch Anwendung der Klammernahttechnik. Chirurg 59:172–174
Breil PH, Bahnini MA, Fekete F (1986) Partial splenectomy using the TA-stapler. Surg Gynecol Obstet 163:575–576
Brown MK (1963) Epidermoid cyst of the spleen. Br J Surg 50:838–841
Christinaz D, Le Coultre C (1987) Traumatic splenic cyst. Z Kinderchir 42:193–195
Dahm K (1979) Aspekte der Splenektomie. Med Klin 74:1772
Hager J, Koltai I, Menardi G, Pistor G (1987) Zur Diagnostik und der Therapie nicht parasitarer Milzzysten bei Kindern. Fortschr Röntgenstr 146:23–26
Hodgson WJB (1984) Splenic cystectomy and splenic preservation. Mt Sinai J Med 51:543–546
Hohenberger W (1987) Postsplenektomieinfektionen. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo
Husni EA (1961) The clinical course of splenic hemangioma. Arch Surg 83:681–688
Jequier S, Guttman F, Lafortune F (1987) Non-surgical treatment of a congenital splenic cyst. Pediatr Radiol 17:248–249
Kienzle HF, Ertel K, Bähr R (1988) Zur Differentialdiagnose nicht parasitarer Milzcysten. Chirurg 59:175–177
Kourias B (1961) Der gegenwärtige Stand der chirurgischen Behandlung des Leberechinococcus. Chirurg 42:145–150
Lerner RM, Spataro RF (1984) Splenic abscess: percutaneous drainage. Radiology 153:643–646
Martin JD, Zega EL, Adamson NE (1950) Calcified cyst of the spleen. Ann Surg 131:765–773
Martin JW (1958) Congenital splenic cysts. Am J Surg 96:302–308
Neubauer W, Wiandt J (1967) Beitrag zur Diagnostik und operativen Behandlung der Echinococcose. Chirurg 38:229–233
Pedersen VM, Geedersen JP, Worning AM (1985) Conservative surgical treatment of splenic cysts. Acta Chir Scand 151:397–398
Quereshi MA, Sharlef MD, Hafner CD (1985) Clinical manifestations of splenic cysts. Study of 75 cases. Am J Surg 31:605–608
Remmele W (1983) Pathologie. Tumoren and tumorartige Veränderungen der Milz. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo, 1:542–545
Robbins FG, Yellin AG, Lingua RW, Craig JR, Turril FL; Mikkeben WP (1978) Splenic epidermoid cysts. Ann Surg 187:231–235
Roth H, Daum R, Bolkenius M (1982) Partielle Milzresektion mit Fibrinklebung — eine Alternative zur Splenektomie und Autotransplantation. Z Kinderchir 35:153–158
Salky B, Zimmerman M, Bauer J, Gelernt I, Kreel I (1985) Splenic cyst-definitive treatment by laparoscopy. Gastrointest Endose 31:213–215
Satake K, Uchima K, Yamashita K, Yoshimoto T, Umeyama K (1972) Pancreatic cystadenoma of the spleen. Am J Surg 137:670–672
Schölmerich J, Lüttgens A, Volk BA, Gerok W (1986) Zufallsbefunde bei abdomineller Sonographie. Häuffgkeit und klinische Bedeutung. Dtsch Med Wochenschr 11:807–814
Schwesinger G, Gätke U (1984) Beitrag zur primären Milzzyste. Z Ges Inn Med 39:570–572
Seufert RM (1983) Chirurgie der Milz. Enke, Stuttgart
Shandall AA, Frappel JM, Celestin RI (1984) Splenic cyst: the case against splenectomy. Bristol Med Chir J 10:107–110
Sirinek KR, Evans WE (1973) Non-parasitic splenic cysts. Am J Surg 126:8–13
Streicher HJ (1961) Chirurgie der Milz. Springer, Berlin Göttingen Heidelberg
Svartholm EG, Haglund U (1955) Splenic resection for benign cyst. Acta Chir Scand 151:491–494
Touloukian R, Seashore JM (1987) Partial splenic decapsulation: a simplified operation for splenic pseudocyst. J Pediatr Surg 22:135–137
Treutner KH, Truong S, Schumpelick V (1988) Die Milzcyste. Chirurg 50:478–481
Uranüs S, Kronberger L, Beham A, Stenzl W (1989) Anwendung des TA-Staplers in der Milzchirurgie. Langenbecks Arch Chir Suppl II: 399
Warshaw AL, Chesney TMcC, Evans GW, McCarthy HF (1972) Intrasplenic dissection by pancreatic pseudocysts. N Engl J Med 287:72–74
Werner W (1952) Die epithelialen Milzzysten. Zentralbl Allg Pathol 89:167–172
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Uranus, S., Beham, A., Berger, A. et al. Milzzyste — seltene ursache einer oberbauchexpansion Splenic cyst — a rare cause of upper abdominal tumour. Langenbecks Arch Chiv 375, 76–80 (1990). https://doi.org/10.1007/BF00713390
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