Summary
Since May 1968 a total of 2.108 regional lymph nodes (l.n.) dissected from 201 melanoma patients (86 axillary, 107 groin, and 8 neck) have become available for study. The purpose was to detect histological differences between the l.n. of 134 patients lacking and those of 67 patients exhibiting l.n. metastases, histologically verified in 104 of 706 nodes.
The main finding is a more than six-fold increase in number and an elevenfold increase in total area (evaluated by a microscope micrometer) of germinal centers in the lymph follicles of patients with, as compared to those without, l.n. metastases (P≤0.05).
Paracortical areas were found to be diminished in 56.7% of cases with metastatic spread. Accumulations of plasma cells were mainly seen in the nodes of elderly patients (48.4%) and of those exhibiting regional metastases (47.8%).
The observation of numerous and dilated blood vessels in the interfollicular regions noticeably corresponded to the occurrence of lymphatic metastases (P≤0.01), suggesting a “tumor angiogenic factor”. A negative correlation with metastatic involvement was found as to histiocytosis of marginal sinuses and with respect to the observed fibrinoid hyalinosis of pulp vessels (P≤0.01).
The marked hyperplasia of lymph node B-lymphocyte regions as opposed to diminished T-lymphocyte areas prevailing in cases with metastatic melanoma is in accord with findings of humoral immunologic blocking activity and impaired T-cell response in advanced malignant melanoma.
Zusammenfassung
Seit Mai 1968 kamen 2108 regionale Lymphknoten (L.n.) von 201 Melanom-Patienten (86 axilläre, 107 inguinale and 8 cervicale Situs) zur histologischen Auswertung. Ziel der Studie war die Suche nach histologischen Unterschieden zwischen den L.n. von 134 Melanom-Patienten ohne und von 67 Patienten mit regionalen Metastasen, die in 104 von 706 L.n. nachgewiesen wurden.
Als auffallendstes Ergebnis zeigten die Keimzentren in den Lymphfollikeln bei regionaler Metastasierung gegenüber den metastasenfreien Fällen einen mehr als zehnfachen durchschnittlichen Radius (mit dem Mikroskop-Mikrometer ermittelt) und waren über 6mal häufiger (P≤0,05).
Im Gegensatz dazu erschienen die paracorticalen Zonen bei 56,7% der Patienten mit L.n.-Metastasen im Umfang reduziert. Ansammlungen von Plasmazellen wurden bevorzugt in L.n. älterer Patienten (48,4%) und bei regionaler Metastasierung (47,8%) gefunden. Die Beobachtung zahlreicher auffallend dilatierter interfollikulärer Blutgefäße stimmte weitgehend mit dem Vorkommen von L.n.-Metastasen überein (P≤0.01) und legt die Existenz eines angiogenen Tumor-Faktors nahe. Histiocytose der Marginalsinus und beobachtete fibrinoide Hyalinose der Pulpa-Gefäße standen im umgekehrten Häufigkeits-Verhältnis zum Auftreten von L.n.-Metastasen (P≤0,01).
Die Ausgeprägte Hyperplasie der B-lymphocytären Keimzentren und die Involution der T-Lymphocyten-Areale überwiegend bei den Fällen mit L.n.-Metastasen stehen im Einklang mit Befunden einer humoralen immunologischen ≫blocking≪-Aktivität und einer verminderten T-Zellenantwort bei Patientten mit fortgeschrittenem malignen Melanom.
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Weidner, F. Comparative histological studies of regional lymph nodes of 201 melanoma patients. Arch Dermatol Res 266, 161–175 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00694625
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