Summary
The heterogenous group of so-called dysplasia comprises a great variety of lesions of different biological significance. By means of cytophotometry the identification of those cases seems to be possible which can be defined as true precancerous lesions of the cervical epithelium. Even within the group of lesions histologically classified as mild and moderate dysplasia a certain number of cases exerts DNA-patterns similar to those of carcinoma in situ, i.e. stem lines, atypical proliferation, and aneuploidy. From these observations it seems not justified to separate mild and moderate forms of dysplasia as a special group of obviously minor risk than higher degrees of dysplasia. The various degrees of precancerous dysplasia (mild, moderate, severe) do not represent grades of malignancy but different histological manifestations of identical malignant potency. Despite of differences of both their rate of spontanous regression and their latency period until progression to invasive carcinoma, clinical management of the entire group should be performed in a manner similar to that suggested for carcinoma in situ.
Zusammenfassung
Auf Grund cytophotometrischer Kriterien (DNS-Verteilung) ist es möglich, aus der heterogenen Gruppe der sog. Dysplasien mit hoher Wahrscheinlichkeit diejenigen Typen abzugrenzen, die zusammen mit dem Oberflächen-carcinom zu den echten (intraepithelialen) Krebsvorstufen der Portio uteri gerechnet werden können. Auch in der Gruppe der leichten und mittelstarken Dysplasien gibt es Fälle mit atypischer DNS-Verteilung.
Die vorliegenden Befunde sprechen dagegen, geringgradige Dysplasien als grundsätzlich harmlosere Formen von den schweren Dysplasien abzugrenzen. Die unterschiedlichen Atypiegrade entsprechen nicht Malignitätsstufen. Sie sind verschiedene histologische Manifestationen einer potentiell gleichartigen malignen Epithelentartung. Über ihre Rückbildungsfähigkeit und die Latenzzeiten bis zum Übergang in invasives Carcinom erlauben die morphometrischen Befunde keine Aussage. Eine willkürliche Grenzziehung zwischen lediglich kontrollbedürftigen (leichten und mittelgradigen) und behandlungsbedürftigen (schweren) Dysplasien erscheint jedoch auf Grund der gleichartigen cytophotometrischen Kriterien in der DNS-Verteilung nicht gerechtfertigt.
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Sachs, H., Stegner, H.E. & Bahnsen, J. Cytophotometrische Untersuchungen an Epitheldysplasien des Collum uteri. Arch. Gynak. 212, 97–129 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00669422
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00669422