Summary
The postoperative changes in the tension of the upper urinary tracts may be of a functional nature, but they may also be the consequence of a damage to the ureter wall. For making a differential diagnosis, an intravenous Pyelogram should be made with the patent's body being in an upright position during the examination and registration of the motility of ureter.
The degree of dilitation of the upper urinary tracts is not pathognomonical yet. By suppression of cholinesterase the tension and frequency of peristaltics are not affected, but there is an increase in the number of evacuations of the prevesical part of ureter. Any sympathicomimetica increase the tension and the frequency of peristaltics, but they will also enhance the prevesical dysmotility and may even be the cause of ureter spasm.
Zusammenfassung
Postoperative Tonusveränderungen der oberen Harnwege können funktioneller Natur sein, oder aber die Folge einer Schädigung der Ureterwand. Zur Differentialdiagnose eignet sich das intravenöse Pyelogramm nach aufrechter Körperhaltung der Patientin während der Untersuchung und die Registrierung der Uretermotilität. Der Grad der Dilatation der oberen Harnwege ist noch nicht pathognomonisch. Durch Cholinesterasehemmung werden der Tonus und die Peristaltikfrequenz nicht beeinflußt, doch erfolgt die Entleerung des prävesicalen Ureterabschnittes häufiger. Sympathicomimetica steigern den Tonus und die Peristaltikfrequenz, fördern aber die prävesicale Dysmotilität und können auch einen Ureterspasmus auslösen.
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Brezina, K. Funktion und Pharmakodynamik der oberen ableitenden Harnwege nach abdominaler Radikaloperation. Arch. Gynäk. 213, 73–85 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00668114
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00668114