Summary
It is reported about histological findings of 74 placentas from cases of EPH-Gestosis (toxemia). According to the criteria of the “Organisation Gestosis” [30] the 74 cases of EPH-Gestosis were classified in three degrees of severity (slight, moderate, severe). The morphological findings of the placentas in the moderate and severe cases of EPH-Gestosis were related to the duration of the disease. The histologic alterations are discussed in connection with the up to date theories about the etiology of EPH-Gestosis. Most of the histological findings can be explained as alterations which develop in consequence of diminished uteroplacental perfusion. The first morphological sign of a decreased uteroplacental perfusion inpremature placentas is the so-called Maturitas praecox. Inmature placentas it is the generalized increase of the syncytial knots.
It can be pointed out, that the degree of severity of morphological alterations depends as well upon the severity as upon the duration of the EPH-Gestosis:
One can find in placentas of moderate forms of EPH-Gestosis and long duration severe morphological alterations. Placentas of severe forms of EPH-Gestosis and short duration must not show severe morphological lesions. The results are not only of theoretical but also of clinical interest. The findings show that the therapy of EPH-Gestosis must begin as soon as the first symptoms are stated.
Zusammenfassung
Es wird über histologische Befunde an 74 Placenten von Schwangerschaften nach EPH-Gestose berichtet. Die EPH-Gestosen wurden in Anlehnung an das Schema der Organisation Gestose [30] in drei Schweregrade eingeteilt. Die bei den mittelgradigen und schweren EPH-Gestosen erhobenen morphologischen Befunde wurden zu der Dauer der Gestosesymptomatik in Beziehung gesetzt und im Zusammenhang mit den heute geltenden Theorien über die Entstehung der EPH-Gestose diskutiert. Es zeigt sich, daß die Mehrzahl der erhobenen Befunde als Folge einer verminderten uteroplacentaren Perfusion interpretiert werden muß. Als erstes morphologisch erfaßbares Zeichen der verminderten uteroplacentaren Durchblutung hat dabei an der unreifen Placenta die Maturitas praecox, an der reifen Placenta die Vermehrung der syncytialen Knoten zu gelten. Bezüglich der Korrelation von Dauer der Gestosesymptomatik und Schweregrad der EPH-Gestose einerseits und Ausprägung der pathologischen Veränderungen andererseits kann gezeigt werden, daß eine mäßige EPH-Gestose bei längerem Bestehen schwere Placentaveränderungen hervorrufen kann, während eine klinisch schwere Erkrankung mit kurzem Verlauf nicht zwingend mit ausgeprägten histomorphologischen Veränderungen an der Placenta einherzugehen braucht. Auf die klinische Bedeutung der Befunde, die die Forderungen nach einer frühzeitigen Therapie der EPH-Gestose unterstreichen, wird hingewiesen.
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Literatur
Alvarez, H.: Syncytial proliferation in normal and toxemic pregnancies. Obstet. and Gynec.29, 637–643 (1967).
Alvarez, H.: Trophoblast hyperplasia and maternal arterial pressure at term. Amer. J. Obstet. Gynec.105, 1015–1021 (1969).
Alvarez, H.: Trophoblast development gradient and its relationship to placental hemodynamics. Amer. J. Obstet. Gynec.106, 416–420 (1970).
Becker, V.: Funktionelle Morphologie der Placenta. Arch. Gynäk.198, 3–28 (1963).
Becker, V.: Die Placenta bei der Geburt. Fortschr. Med.87, 132–134 (1969).
Benster, B., Wood, E. J.: Immunoglobulin levels in normal pregnancy and pregnancy complicated by hypertension. J. Obstet. Gynaec. Brit. Cwlth77, 518–522 (1970).
Berger, M.: Toxemia of pregnancy (the hypertensive effect of acute experimental placental ischemia). Amer. J. Obstet. Gynec.385, 293–305 (1963).
Bleyl, U.: Persönliche Mitteilung.
Bouwdijk Bastiaanse, M. A. van, Mastboom, J. L.: Toxemias of pregnancy. London: Churchill 1950.
Burstein, R.: Histiogenesis of pathological processes in placentas of metabolic disease in pregnancy. 1. Toxemia and hypertension. Amer. J. Obstet. Gynec.74, 85–104 (1957).
Curzen, P.: The antigenicity of the human placenta. Proc. roy. Soc. Med.63, 65 (1970).
Fox, H., Kharkongor, N. F.: The effect of hypoxia on the encyme histochemistry of placental villi maintained in organ culture. J. Obstet. Gynaec. Brit. Cwlth77, 526–530 (1970).
Fox, H.: Effect of hypoxia on trophoblast in organ culture. A morphologic and autoradiographic study. Amer. J. Obstet. Gynec.107, 1058–1064 (1970).
Fox, H.: Perivillous fibrin deposition in the human placenta. Amer. J. Obstet. Gynec.98, 245–251 (1967).
Friedberg, V., Hochuli, E.: Die schwangerschaftsspezifischen Erkrankungen. In: Gynäkologie und Geburtshilfe, Bd. II, hrsg. von Käser, O., Friedberg, V., Ober, K. G., Thomsen, K., Zander, J. Stuttgart: Thieme 1967.
Gitsch, E.: Durchströmungsmessung der Placenta mit Radioisotopen. Z. Geburtsh. Gynäk.174, 196–181 (1971).
Hertig, T.: Vascular pathology in hypertensive albuminuric toxemias of pregnancy. Clinics4, 602–614 (1945).
Hochuli, E.: Die Spätgestose. Gynäkologe3, 89 (1970).
Hörmann, G.: Zur Systematik der Pathologie der menschlichen Placenta. Arch. Gynäk.191, 297 (1958).
Jäämeri, A. P.: Occurrence of trophoblast in the blood of toxaemic patients. Gynaecologia (Basel)160, 315 (1965).
Kubli, F., Budliger, H.: Beitrag zur Morphologie der insuffizienten Placenta. Geburtsh. und Frauenheilk.23, 37–43 (1963).
Kyank, H.: Über die modernen Gestosetheorien. Münch. med. Wschr.107, 663 (1965).
Mc Clure Browne, J. C.: Das Insuffizienz-Syndrom der Placenta. Geburtsh. und Frauenheilk.18, 1087–1095 (1958).
Møe, N., Jörgensen, L.: Fibrin deposits on the syncytium of the normal human placenta: Evidence of this thrombogenetic origin. Acta path. microbiol. scand.72, 519–514 (1968).
Møe, N.: Deposits of fibrin and plasma proteins in the normal human placenta. Acta path. microbiol. scand.76, 74–88 (1969).
Moll, W.: Physiologie und Blutströmung innerhalb des Cotyledon. Vortrag auf dem IV. Kongr. für Perinatale Medizin, Berlin 1971.
Mühe, E.: Die Ätiologie der Schwangerschaftsspätgestosen als immunologische Abwehrreaktion der Mutter gegen individualfremde Antigene der Placenta. Z. Geburtsh. Gynäk.150, 80–93 (1970).
Oden, E.: Rise of blood pressure during ischemia of the gravid uterus. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.)43, 49 (1940).
Philippe, E., Müller, G.: Etude morphologique du placenta en fonction de l'indice gestotique. Gestosis Index, 51. Basel: Sandoz Ltd. 1971.
Rippmann, E. T. (Hrsg.): Gestosis Index. Basel: Sandoz 1971.
Robertson, W. B.: The pathological response of the vessels of the placenta bed to hypertensive pregnancy. J. Path. Bact.93, 581–592 (1967).
Salvatore, C. A.: The placenta in acute toxemia. Amer. J. Obstet. Gynec.102, 347–352 (1968).
Schuhmann, R., Wehler, V.: Histologische Unterschiede an Placentazotten innerhalb der maternofetalen Strömungseinheit. Arch. Gynäk.210, 425–439 (1971).
Seitz, L.: Zwei sub partu verstorbene Fälle von Eklampsie mit vorzeitiger Lösung der normal sitzenden Placenta; mikroskopische Befunde an Placenten und Eihäuten. Arch. Gynäk.69, 71 (1903).
Shanklin, D. R.: The human placenta with especial reference to infarction and toxemia. Obstet. and Gynec.31, 325–336 (1959).
Steigrad, K.: Über die Beziehung von Placentainfarkten zur Schwangerschaftsnephropathie. Gynaecologia (Basel)134, 273–322 (1952).
Tatum, H. J., Mulè, J. G.: The hypertensive action of blood from patients with pre-eclampsia. Amer. J. Obstet. Gynec.83, 1028 (1962).
Tominaga, T., Page, E. W.: Accommodation of the human placenta to hypoxia Amer. J. Obstet. Gynec.94, 679 (1966).
Wallenburg, H. C. S.: Über den Zusammenhang zwischen Spätgestose und Placentainfarkt. Arch. Gynäk.208, 80–90 (1969).
Wentworth, P.: Placenta infarction and toxemia of pregnancy. Amer. J. Obstet. Gynec.99, 318–326 (1967).
Wigglesworth, J. S.: Morphological variations in the insufficient placenta. J. Obstet. Gynaec. Brit. Cwlth71, 871–884 (1964).
Wigglesworth, J. S.: Vascular anatomy of the human placenta and its significance for placental pathology. J. Obstet. Gynaec. Brit. Cwlth76, 979–989 (1969).
Zeek, P. M., Assali, N. S.: Vascular changes in the decidua associated with eclamptogenetic toxemia of pregnancy. Amer. J. clin. Path.20, 1099 (1950).
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Auszugsweise vorgetragen auf dem IV. Deutschen Kongreß für Perinatale Medizin vom 4. bis 6. November 1971 in Berlin.
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Schuhmann, R., Geier, G. Histomorphologische Placentabefunde bei EPH-Gestose. Arch. Gynäk. 213, 31–47 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00668111
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00668111