Summary
Patients with primary infertility due to hyperprolactinemic corpus luteum insufficiency and oligomenorrhea were treated with Bromocriptin®. Suppression of serum prolactin for up to four menstrual cycles resulted in a normalisation of the length of the cycle (32 vs 28 days) as well as of luteal progesterone secretion. In addition, ovulation occurred earlier after than before treatment (on day 14 vs day 18). When however prolactin concentrations reached levels of less than 120 μU/ml (3 ng/ml), which were observed during the 5th and 6th treatment course, reappearance of shortened luteal phase occurred probably due to oversuppression of prolactin. Premenstrual spottings were observed too.
The data presented indicate that minimal prolactin is required for normal follicular marturation and luteal development. On the other hand, the gonadostat may be susceptable to the dopaminergic stimulus of Bromocriptin® to a different extent as oversuppression of prolactin is not observed in hyperprolactinemic anovulatory syndromes. Thus, treatment with Bromocriptin® requires a continuous monotoring of serum prolactin as well as individual treatment regimens.
Zusammenfassung
Patientinnen mit primärer Sterilität, Oligomenorrhoe und hyperprolaktinämischer Gelbkörperinsuffizienz wurden mit Bromocriptin® behandelt. Die Normalisierung der anfänglich leicht erhöhten Serumprolaktinspiegel führte zur Verkürzung des Zyklus um durchschnittlich 4 Tage (32 gegenüber 28 Tagen) und zur Zunahme der Progesteronsekretion. Die Ovulation trat unter der Behandlung früher ein (am 14. gegenüber dem 18. Zyklustag). Bei Prolaktinkonzentrationen von weniger als 120 μU/ml (3 ng/ml) kam es erneut zum Auftreten einer Gelbkörperinsuffizienz und zu prämenstruellem Spotting; dies wurde während des 5. und 6. Behandlungszyklus beobachtet und auf eine zu starke Unterdrückung des Prolaktins zurückgeführt.
Die Ergebnisse deuten darauf hin, daß minimale Konzentrationen von Prolaktin für eine normale Follikelreifung und luteale Progesteronsekretion notwendig sind. Andererseits scheint der Gonadostat auf den dopaminergen Stimulus des Bromocriptins verschieden empfindlich zu reagieren, da eine Übersuppression beim Hyperprolaktinämisch-Anovulatorischem-Syndrom nicht beobachtet wird. Deshalb bedarf es einer kontinuierlichen Kontrolle des Prolaktins unter der Behandlung mit Bromocriptin und einer individuellen Dosierung des Sekale-Abkömmlings.
Similar content being viewed by others
References
Aragona, C., Bohnet, H. G., Friesen, H. G.: Localization of prolactin binding in prostate and testis: the role of serum prolactin concentration on the testicular LH receptor. Acta Endocr.84, 402 (1977)
Beck, W., Wuttke, W.: Desensitization of LH inhibitory dopamine receptors by prolactin or by apomorphin. Acta Endocr.84 (Suppl. 208), 40 (1977)
Bohnet, H. G., Dahlén, H. G., Schneider, H. P. G.: Hyperprolactinemic anovulatory syndrome. Acta Endocr.78 (Suppl. 193), 26 (1975)
Bohnet, H. G., Aragona, C., Friesen, H. G.: Effect of changes in serum prolactin on prolactin and gonadotropin binding to Leydig cells and tubules of the rat testis. Clin. Res.23, 613 A (1975)
Bohnet, H. G., Dahlén, H. G., Wuttke, W., Schneider, H. P. G.: Hyperprolactinemic anovulatory syndrome. J. Clin. Endocrinol. Metab.42, 132 (1976)
Bohnet, H. G., Friesen, H. G.: Control of prolactin secretion in man. In: Labrie, F., Meites, J., Pelletier, G.: Hypothalamus and endocrine functions. New York: Plenum Press 1976
Bohnet, H. G., Schneider, H. P. G.: Prolactin as a cause of anovulation. In: Crosignani, P. G., Robyn, C.: Prolactin and human reproduction. New York: Academic Press 1977
Bohnet, H. G., Dahlén, H. G., Keller, E., Friedrich, E., Schindler, A. E., Wyss, H. I., Schneider, H. P. G.: Human pituitary gonadotropin index. II LH-RH test and clomiphene response before and after LH-RH stimulation. Clin. Endocr.5, 25 (1976)
Franchimont, P., Donrey, G., Légros, J. J., Reuter, A., Vrindts-Gevaert, Y., Van Cauwenberge, J. R., Remacle, P., Gaspard, U., Colin, C.: Dosage de la prolactine dans les conditions normales et pathologiques. Ann. Endocrin.37, 127 (1976)
Franks, S., Murray, M. A. F., Jequier, A. M., Steele, S. J., Nabarro, J. D. N., Jacobs, H. S.: Incidence and significance of hyperprolactinaemia in women with amenorrhoea. Clin. Endocr.4, 597 (1975)
Fries, H., Nillius, S. J.: Psychological factors, psychiatric illness and amenorrhoea after oral contraceptive treatment. Acta Psychiat. Scand.49, 653 (1973)
Friesen, H. G., Tolis, G.: The use of bromocriptine in the galactorrhea-amenorrhea syndromes: the canadian cooperative study. Clin. Endocr.6 (Suppl.), 92 s (1977)
Holt, J. A., Richards, J. S., Midgley, A. R., Reichert, L. E.: Effect of prolactin on LH receptors in rat luteal cells. Endocrinology98, 1005 (1976)
McNatty, K. P., Sawers, R. S., McNeilly, A. S.: A possible role for prolactin in control of steroid secretion by the human graafian follicle. Nature250, 653 (1974)
Mühlenstedt, D., Hanker, J. P. F., Bohnet, H. G., Wuttke, W., Schneider, H. P. G.: Einfluß von Prolaktin auf Ovulation und Corpus Luteum Funktion. 41th Meeting of the German Soc. for Gynecology and Obstetrics, Hamburg, Sept./Oct. 1976
Mühlenstedt, D., Wuttke, W., Schneider, H. P. G.: Prolactin and short luteal phase infertility. Acta Endocr.84 (Suppl. 208), 43 (1977a)
Mühlenstedt, D., Bohnet, H. G., Wuttke, W., Schneider, H. P. G.: Fertil. steril. (in press) (1977b)
del Pozo, E., Wyss, H. I., Lancranjan, I., Obolensky, W., Varga, L.: Prolactin induced luteal insufficiency and its treatment with bromocriptin: preliminary results. In: Crosignani, P. G., Mishell, D. R.: Ovulation in the human. New York: Academic Press 1976
del Pozo, E., Goldstein, M., Friesen, H. G., Brun del Re, R., Eppenberger, U.: Lack of action of prolactin suppression on the regulation of the human menstrual cycle. Am. J. Obstet. Gynecol.123, 719 (1975)
Rjosk, H. K., von Werder, K., Fahlbusch, R.: Hyperprolaktinämische Amenorrhoe. Geburtsh. Frauenheilk.36, 575 (1976)
Schneider, H. P. G., Bohnet, H. G.: Hyperprolaktinämische Amenorrhoe und Anovulation. Gynäkologe10, 84 (1977)
Schneider, H. P. G., Bohnet, H. G., Mühlenstedt, D.: Prolactin in female infertility. Advance Abstracts of Papers, XIth Acta Endocrinologica Congress, p. 17 (1977)
Schulz, K. D., Geiger, W., del Pozo, E., Lose, K. H., Künzig, H. J., Lancranjan, I.: The influence of the prolactin-inhibitor Bromocriptin (CB 154) on human luteal function in vivo. Arch. Gynäk.221, 93 (1976)
Schulz, K. D., Geiger, W., Künzig, H. J., Kloppenburg, W.: Der Einfluß Prolaktin-inhibierender Substanzen auf den normalen Zyklus und auf prolaktinabhängige, normoprolaktinämische Erkrankungen der Frau. Gynäkologe10, 113 (1977)
Seppälä, M., Hirvonen, E., Ranta, T.: Hyperprolactinemia and luteal insufficiency. Lancet229, 7953 (1976)
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bohnet, H.G., Mühlenstedt, D., Hanker, J.P.F. et al. Prolactin oversuppression. Arch. Gynak. 223, 173–178 (1977). https://doi.org/10.1007/BF00667386
Received:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00667386