Summary
To clarify what occurs histologically in irregular shedding of the menstrual endometrium, normal menstrual endometria were compared with endometria of irregular shedding. Special attention was paid to the number of endometrial granulocytes, to their content of granules, and to the density of the reticulum network.
The silver impregnation (Gomori method) disclosed that the disintegration of the reticulum fibers in irregular shedding failed to occur. The number of endometrial granulocytes at the same time, however, was maximal, and their content of granules was high. The number of granulocytes was reduced only in the endometria of irregular shedding resulting from oral contraceptives. In regular menstruation the fall in progesterone leads to the release of relaxin from endometrial granulocytes. The relaxin in turn induces disintegration of the reticulum fibers. The following conclusions therefore may be made: 1. With a persistent corpus luteum (endogenous source) or with injected progesterone (exogenous source) the progesterone levels remain high. Relaxin is retained in the granulocytes, and the reticulum fibers consequently fail to disintegrate. 2. With the use of oral contraceptives and the resulting disturbance of hormonal balance only few granulocytes develop. An absolute deficiency in relaxin thus exists. The formation of the hormone is blocked, not however its release. The following therapeutic consequence may be drawn: In all cases in which the fall in progesterone is prevented either by endogenous or exogenous sources, treatment should be directed towards producing a hormone withdrawal-bleeding and the release of relaxin from granulocytes.
Zusammenfassung
Zur Klärung der lokalen Gewebsvorgänge bei der Verzögerung der menstruellen Abstoßung wurden Zahl und Granulagehalt der endometrialen Körnchenzellen und die Dichte des Gitterfasernetzes bei sich verzögert abstoßenden und normal menstruierenden Endometrien zum Vergleich untersucht. Die Silberimprägnation nach Gomori ergab, daß die Auflösung der Gitterfasern bei der verzögerten Abstoßung unterbleibt. Gleichzeitig ist die Zahl der endometrialen Körnchenzellen maximal gesteigert und ihr Granulagehalt sehr hoch. Nur in den sich nach Einnahme von Ovulationshemmern verzögert abstoßenden Endometrien war die Zahl der Körnchenzellen meist vermindert. Da zur regelrechten menstruellen Auflösung der Schleimhaut die durch Progesteronabfall bedingte Ausschüttung des Relaxing aus den endometrialen Körnchenzellen und die Auflösung der Gitterfasern durch das freigelassene Relaxin erforderlich sind, ergab sich als Schlußfolgerung: 1. Bei endogener Corpus-luteum-Persistenz oder exogener Zufuhr von Gestagen bleibt der Progesteronspiegel hoch, das Relaxin wird in den Körnchenzellen retiniert, eine Faserauflösung findet nicht statt. 2. Nach Einnahme von Ovulationshemmern werden infolge des primär gestörten hormonellen Gleichgewichts zu wenige Körnchenzellen gebildet; es besteht ein absoluter Mangel an Relaxin, indem nicht die Ausschüttung, sondern die Bildung dieses Hormons blockiert wird. Die daraus abzuleitende therapeutische Konsequenz bei allen durch endogen oder exogen verhinderten Progesteronabfall bedingten Fällen ist die Erzielung einer Hormonentzugsblutung zur Freilassung körpereigenen Relaxins.
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Dallenbach-Hellweg, G., Bornebusch, C.G. Histologische Untersuchungen über die Reaktion des Endometrium bei der verzögerten Abstoßung. Arch. Gynak. 208, 235–246 (1970). https://doi.org/10.1007/BF00666906
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00666906