Social psychiatry

, Volume 8, Issue 2, pp 82–91 | Cite as

Suicide attempts in an urban community, 1955 and 1970

  • Myrna M. Weissman
  • Eugene S. Paykel
  • Nancy French
  • Hal Mark
  • Karen Fox
  • Brigitte Prusoff
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Summary

A comparison of in and outpatient hospital admissions for suicide attempts in an urban community in 1955 and 1970 revealed an 11 fold increase in attempts. The increase in suicide attempts exceeds the growth or changes in the structure of the population, the utilization of the emergency room by psychiatric or non-psychiatric patients and cannot be explained by changes in the health delivery during that time period. The suicide rate in the same community during that time period decreased slightly. The suicide rate in 1970 for the community studied was 7.3/100 000 and the crude suicide attempt rate was estimated at 183.4/100 000. — The characteristics of the attempts were examined. Most attempters were under 30 years of age, females outnumbered males 2∶1, most were single or divorced persons, social classes 1 and 2 were underrepresented reflecting the use of private doctors by this group. The racial distribution was representative of the area primarly served by the hospital. The majority of attempts were impulsive with little intent to kill oneself and by ingestion of pills. — A review of studies from Great Britain, Australia and Israel revealed remarkably similar findings as to the increase in attempts over the past decade and the characteristic of the attempters. These similarities suggest that the New Haven findings are representative of an urban trend. One population change noted which has an effect on the suicide attempt rate is the marked increase in-the high risk age group, persons 15–24, reflecting the rising birth rate following World War II. A rise in the suicide rate may occur as these young attempters mature and enter the age of risk for suicide. The current rate of suicide attempts in young persons, both in the United States and in other parts of the Western world, constitutes a significant public health problem.

Keywords

Suicide Attempt Suicide Rate Significant Public Health Problem Urban Trend Suicide Attempt Rate 

Résumé

On a comparé les admissions à l'hôpital (en services hospitalier et ambulatoire) pour tentative de suicide dans une communauté urbaine en 1955 et en 1970, et on a constaté que le nombre de ces tentatives avait augmenté 11 fois. L'augmentation des tentatives de suicide dépasse celle de l'accroissement de la population ou des modifications de ses structures, celle de la fréquentation du service d'urgence par les patients psychiatriques ou non psychiatriques, et ne peut pas être expliquée par les changements intervenus dans la répartition de la santé pendant cette période. La fréquence des suicides dans la même population a légèrement diminué pendant cette période. Le taux des suicides, dans la population étudiée, était de 7.3/ 100 000 en 1970, et celui des tentatives de suicide a été évalué approximativement à 183.4/100 000. On a examiné les caractéristiques des tentatives de suicide. La plupart des intéressés avaient moins de 30 ans, les femmes étaient plus nombreuses que les hommes dans la proportion de 2 pour 1, la plupart étaient célibataires ou divorcés, les classes sociales 1 et 2 étaient sousreprésentées, ce qui s'explique par le fait que ce groupe recourt plus souvent au médecin privé. La distribution raciale était représentative de la population principalement desservie par l'hôpital. La majorité des tentatives avaient lieu sous le coup d'une impulsion, sans véritable intention de se tuer, et par absorption de pilules. Une compilation des études effectuées en Grande-Bretagne, en Australie et en Israel révèle des résultats remarquablement semblables en ce qui concerne l'augmentation des tentatives de suicide au cours des dernières décades et les caractéristiques des intéressés. Ces analogies permettent d'avancer que les résultats de New Haven sont représentatifs d'une tendance urbaine. Un des changements dans la population dont on a remarqué qu'il avait une influence sur la fréquence des tentatives de suicide, est la nette augmentation du groupe d'âge à risque élevé, soit les personnes de 15–24 ans, ce qui reflète l'augmentation du taux des naissances après la 2ème guerre mondiale. Une élévation du taux des suicides pourra se produire lorsque ces jeunes seront adultes et entreront dans l'âge du risque de suicide. La fréquence courante des tentatives de suicide parmi les jeunes, tant aux Etats-Unis que dans les autres parties du monde occidental, représente un problème important de santé publique.

Zusammenfassung

Ein Vergleich von ambulanten und stationären Klinikaufnahmen aufgrund von Suicidversuchen in einer städtischen Gemeinde in den Jahren 1955 und 1970 zeigte einen 11-fachen Zuwachs von Versuchen. Die Vermehrung der Suicidversuche übertrifft das Wachstum oder die Strukturveränderungen der Bevölkerung sowie die Inanspruchnahme des Notfalldienstes durch psychiatrische oder nicht-psychiatrische Patienten und kann nicht mit Veränderungen in der Gesundheitversorgung während jener Zeitperiode erklärt werden. Die Zahl der gelungenen Suicide ging in derselben Gemeinde innerhalb jenes Zeitraums leicht zurück. Die Suicidrate betrug für die untersuchte Gemeinde 7. 3/100 000, und die Rate der Suicidversuche wurde grob auf 183.4/100 000 geschätzt. — Die charakteritischen Merkmale der Versuche wurden untersucht. Von denen, die Selbstmordversuche begangen hatten, waren die meisten unter 30 Jahren alt, die Frauen übertrafen die Männer im Verhältnis 2∶1, die meisten Personen waren alleinstehend oder geschieden, die Sozialschichten I und II waren unterrepräsentiert, was widerspiegelt, daß diese Gruppe Privatärzte in Anspruch nahm. Die rassische Verteilung war repräsentativ für das Gebiet, das die Klinik hauptsächlich versorgt. Die Mehrzahl der Versuche geschah impulsiv mit geringer Selbsttötungsabsicht und mittels Tabletteneinnahme. Eine Durchsicht der Arbeiten aus Großbritannien, Australien und Israel offenbarte bemerkenswert ähnliche Ergebnisse bezüglich der Zunahme von Suicidversuchen während der vergangenen 10 Jahre und bezüglich der charakteristischen Merkmale derer, die einen Suicidversuch begehen. Diese Ähnlichkeiten legen nahe, daß die Ergebnisse in New Haven repräsentativ für eine städtische Entwicklungstendenz sind. Es wurde eine Veränderung in der Bevölkerung bemerkt, die einen Einfluß auf die Zahl der Suicidversuche hat: Der starke Zuwachs bei der Altersgruppe mit hohem Risiko, den 15- bis 24-Jährigen, der die erhöhten Geburtenziffern nach dem zweiten Weltkrieg widerspiegelt. Die gelungenen Suicide nehmen möglicherweise zu, wenn diese jungen Leute, die jetzt einen Selbstmordversuch machen, ins reifere Alter und damit in das Risikoalter für Suicid kommen. Die gegenwärtige Rate von Suicidversuchen bei jungen Menschen stellt sowohl in den Vereinigten Staaten wie in anderen Teilen der westlichen Welt ein bedeutsames öffentliches Gesundheitsproblem dar.

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References

  1. 1.
    Aitken, R. C. B., Buglass, D., Kreitman, N.: The changing pattern of attempted suicide in Edinburgh, 1962–1967. Brit. J. prev Soc.-Med., 23, 111–115 (1969).Google Scholar
  2. 2.
    Atkin, J.: The lotos eater or stress, neurosis and tranquillizers. Brit. med. J. 2, 1477 (1959).Google Scholar
  3. 3.
    Bagley, C.: Causes and prevention of repeated attempted suicide. Social and Economic Administration 4, 322–330 (1970).Google Scholar
  4. 4.
    Bappert, W.: Die Zunahme der Suicidversuche and ihre seelischen Hintergründe. In: Selbsvernichtung. pp. 98–109. (Zwingmann, C. ed.) Frankfurt: Akademische Verlag, 1965.Google Scholar
  5. 5.
    Barter, J. T., Swabach, D. O., Todd, D.: Adolescent suicide attempts. Arch. gen. Psychiat. 19, 523–527 (1968).Google Scholar
  6. 6.
    Bridges, P. K., Koller, K. M.: Attempted suicide: a comparative study. Comprehens. Psychiat. 7, 240–247 (1966).Google Scholar
  7. 7.
    Clendenin, W., Murphy, G. E.: Wrist. cutting, new epidemiological findings. Arch. gen. Psychiat. 25, 465–469 (1971).Google Scholar
  8. 8.
    Edwards, J. E., Whitlock, F. A.: Suicide and attempted suicide in Brisbane: I. Med. J. Aust, 1, 932–938 (1968).Google Scholar
  9. 9.
    Evans, J. D.: Deliberate self-poisoning the Oxford area. Brit. J. prev. soc. Med. 21, 97 (1967).Google Scholar
  10. 10.
    Faigel, H. C.: Suicide among:young persons — a review of its incidence and causes, and methods for its prevention. Clin. Pediat. (Phila.) 5, 187–190 (1966).Google Scholar
  11. 11.
    Gottschalk, L., Bates, D. E., Fox, R. A. James, J.: Psychoactive drug use. Arch. gen. Psychiat. 25, 395 (1971).Google Scholar
  12. 12.
    Graham, J. D. P., Hitchins, R.: Acute poisoning and its prevention. Brit. J. prev. soc. Med. 23, 108 (1967).Google Scholar
  13. 13.
    Hollingshead, A. B.: Two factor index of social position, New Haven, Connecticut: mimeo. 1957.Google Scholar
  14. 14.
    Jacobziner, H.: Attempted suicides in adolescence. J. Amer. med. Ass. 191, 101–195 (1965).Google Scholar
  15. 15.
    Kessel, N.: Self poisoning. Brit. med. J. 2, 1265 (1965).Google Scholar
  16. 16.
    Kessel, N., Lee, E. McC: Attempted suicide in Edinburgh. Scot. med. J. 7, 130 (1962).Google Scholar
  17. 17.
    Krupinski, J., Stoller, A., Polke, P.: Attempted suicides admitted to the mental health department, Victoria, Australia: a socio-epidemiological study. Int. J. soc. Psychiat. 13, 5–13 (1966).Google Scholar
  18. 18.
    McDowall, A., Brooke, E., Freeman, Browne, D., Robin, A.: Subsequent suicide in depressed inpatients. Brit. J. Psychiat. 114, 749–754 (1968).Google Scholar
  19. 19.
    Matthew, H.: Foisoning in the home by medication. Brit. med. J. 2, 788 (1966).Google Scholar
  20. 20.
    Mellinger, G. D., Balter, M. B., Manheimer, D. I.: Patterns of psychotherapeutic drug use among adults in San Francisco. Arch. gen. Psychiat. 25, 385–394 (1971).Google Scholar
  21. 21.
    Modan, B., Missenborn, I., Lewkowski, S.: Comparative epidemiologic aspects of suicide, and attempted suicide in Israel. Amer. J. Epidem. 91, 393–399 (1970).Google Scholar
  22. 22.
    National Center for Health Statistics, P. H. S. Publ. No. 1000, Series 20, 50–53, June, 1966.Google Scholar
  23. 23.
    Oliver, R. G., Kaminski, Z., Tudor, K., Hetzel, B. S.: The epidemiology of attempted suicide as seen in the casualty department, Alfred Hospital, Melbourne. Med. J. Aust. 1, 833–839 (1971).Google Scholar
  24. 24.
    Parkin, D., Stengel, E.: Incidence of suicidal attempts in an urban community. Brit. med. J. 2, 153–138 (1965).Google Scholar
  25. 25.
    Paykel, E., Hallowell, C., Dresseler, D., Shapiro, D., Weissman, M.: The treatment of suicide attempts, (in preparation).Google Scholar
  26. 26.
    Reidel, D., Brenner, J., Klerman, G., et al, Psychiatric Utilization Review and Evaluation Project, supported under Contract No. HSM-42-69-60 with the National Institute of Mental Health, Health Services and Mental Health Administration, U. S. Department of Health, Education and Welfare.Google Scholar
  27. 27.
    Ringel, E.: Über Selbstmordversuche von Jugendlichen. In: Selbstvernichtung, pp. 165–177 (Zwingman, C. ed.) Frankfurt: Akademische Verlag, 1965.Google Scholar
  28. 28.
    Roberts, J., Hooper, D.: Theratural history of attempted suicide in Bristol. Brit. J. med. Psychol, 42, 303–312 (1969).Google Scholar
  29. 29.
    Roth, M.: Human violence as viewed from the psychiatric clinic. Amer. J. Psychiat. 128, 1043–1056 (1972).Google Scholar
  30. 30.
    Rubenstein, R., Moses, R., Lidz, T.: On attempted suicide. A. M. A. Arch. Psychiat. (Chic.), 79, 103–112 (1958).Google Scholar
  31. 31.
    Smith, J. S., Davison, K.: Changes in the pattern of admissions for attempted suicide in New Castle Upon Tyne during the 1960's. Brit. med. J. 4, 412–415 (1971).Google Scholar
  32. 32.
    Stanley, W. J.: Attempted suicide and suicidal gestures. Brit. J. prev. soc. Med. 23, 190–195 (1969).Google Scholar
  33. 33.
    Zonana, H., Henisz, J., Levine, M.: Psychiatric services- a decade later. Unpublished manuscript, 1972.Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1973

Authors and Affiliations

  • Myrna M. Weissman
    • 1
  • Eugene S. Paykel
    • 1
  • Nancy French
    • 1
  • Hal Mark
    • 1
  • Karen Fox
    • 1
  • Brigitte Prusoff
    • 1
  1. 1.Department of Psychiatry and Connecticut Mental Health CenterYale University School of MedicineNew HavenUSA

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