Summary
Patterns of personal relationships within the families of male schizophrenic patients, and their relationship to clinical course and outcome, were examined by means of a personality questionnaire (Gießen-Test), completed by both parents and by the schizophrenic patient himself at the time of discharge from his first psychiatric in-patient treatment. The test yields scores related to the self-perceptions of the individual and to his perceptions of the other nuclearfamily members. A cluster analysis was performed on all three self-perception scores and six scores of the perceptions the three family members had of each other, for a total of 28 families each with a schizophrenic son and for a control group of 29 families each with a surgically-ill son. This analysis allowed five clusters to be distinguished, two of which consisted predominantly of families with schizophrenic sons and two predominantly of families with surgically-ill sons. The remaining cluster comprised a mixed group. A two-year follow-up showed that 13 schizophrenic patients had been readmitted to hospital. There was no statistically significant relationship between the psychiatric and sociodemographic parameters examined and the re-hospitalization rate. Readmissions were, however, more frequent from families in which the research findings had indicated conflicting mutual perceptions of parents and sons, against a background of rigid notions of normality. Acceptance by the patient of the notion of being ill was associated with re-hospitalization in only about half of the cases, so that it had not necessarily led to rejection by the family unit. No patients were readmitted during the follow-up period from families which had represented themselves as particularly ‘healthy’, or from families with ‘dominant’ mothers.
Zusammenfassung
Mit Hilfe eines Persönlichkeitsfragebogens (Gießen-Test), der von beiden Eltern und dem schizophrenen Kranken bei dessen Entlassung aus der ersten stationären psychiatrischen Behandlung ausgefüllt worden war, wurde die Personenwahrnehmung und damit mittelbar die Beziehung in der Familie untersucht. Über alle drei Selbstbilder und sechs Fremdbilder von insgesamt 28 Familien mit einem schizophrenen Sohn sowie von 29 als Vergleichsgruppe dienenden Familien mit einem chirurgisch kranken Sohn wurde eine Clusteranalyse berechnet, die die Abgrenzung von fünf Clustern erlaubte, von denen zwei vor allem durch Familien mit Schizophrenen und zwei vor allem durch solche mit organisch kranken Söhnen gebildet wurden; ein Cluster war unspezifisch. Ein 2-Jahres-follow-up ergab, daß 13 schizophrene Kranke erneut die Klinik aufsuchen mußten. Es fand sich keine statistisch bedeutsame Beziehung zwischen den untersuchten psychiatrischen und soziodemographischen Parametern und dem Rehospitalisierungsrisiko. Als besonders gefährdet erwiesen sich jedoch Familien, in denen sich nach den Ergebnissen der Clusteranalyse ein Konflikt zwischen Eltern und Sohn um die Definition als Kranker auf dem Hintergrund rigider Normvorstellungen abbildete. Die Übernahme der Krankenrolle durch den Patienten ging hingegen nur in der Hälfte der Fälle mit einer Rehospitalisierung einher, führte also nicht zwangsläufig zur Ausgrenzung aus dem Familienverband. Söhne aus Familien, die als besonders „gesund“ imponierten, aber auch Söhne aus Familien mit „dominanten“ Müttern wurden im Untersuchungszeitraum nicht erneut in die Klinik aufgenommen.
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Teil des von der Deutschen Forschungsgemeinschaft unterstützten Projektes „Interaktion in Familien mit Schizophrenen“
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Angermeyer, M.C., Schwoon, D.R. Familiale Beziehungsmuster und Patientenkarriere männlicher schizophrener Kranker. Soc Psychiatry 17, 13–22 (1982). https://doi.org/10.1007/BF00583888
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