Summary
21 unselected hospital patients with psoriasis (7 female, 14 males) were examined for joint lesions by clinical, roentgenological and scintigraphical methods (6 mCi99mTc-Pertechnetate, 4 mCi99mTc-Pyrophosphate). According to traditional concepts only 5 patients suffered from psoriatic arthropathy, in 8 other patients an extensive case history revealed some joint complaints.
By scintigraphical methods 20 out of 21 patients demonstrated a pathological uptake of radionuclides in at least one joint or joint group. Within these cases there were early manifestations of guttate psoriasis in juveniles with a low degree of extension. As known by X-ray-findings scans demonstrated a favoured localisation of the lesions in small joints and an asymmetrical pattern of joint changes. In psoriasis it seems to be possible to obtain an early recognition of joint manifestations by aid of these highly sensitive scintigraphical methods.
These joint lesions probably do not exceed a certain degree of development. Thereafter psoriasis is correlated to a more or less obligate specific arthropathic component as an other extracutaneous manifestation that should be differentiated clearly from rheumatoid arthritis. According to the fact that early recognizable pathological findings in joint scans indicate an inflammatory process these joint lesions should be called “psoriatic arthritis”.
Zusammenfassung
21 auslesefreie stationäre Patienten mit Psoriasis (7 ♀, 14 ♂) wurden klinisch, röntgenologisch und szintigraphisch (6 mCi99mTc-Pertechnetat, 4 mCi99mTc-Pyrophosphat) im Hinblick auf eine Gelenkbeteiligung untersucht. 5 davon konnten als Psoriasis arthropathica herkömmlicher Begriffsfassung eingeordnet werden und weitere 8 gaben nach mehrfachem Befragen Gelenkbeschwerden in der Anamnese an. Hingegen zeigte sich bei 20 der 21 untersuchten Kranken in zumindest einem Gelenk bzw. Gelenkgruppe eine pathologische Aktivitätsanreicherung. Darunter waren auch Frühformen wenig ausgedehnter Fälle von Psoriasis guttata u. a. bei Jugendlichen. Wie röntgenologisch bekannt, waren auch szintigraphisch die kleinen Gelenke bevorzugt befallen. Ebenso zeigte sich die Asymmetrie des Gelenkbefalls. Es hat den Anschein, daß mit den sehr empfindlichen Methoden der Gelenk- und Knochenszintigraphie eine Früherfassung von Gelenkbeteiligung bei Psoriasis möglich ist, die in vielen Fällen offenbar eine bestimmte Entwicklungsstufe nicht überschreitet. Hiernach geht die Dermatose Psoriasis mit einer mehr/minder obligaten, spezifischen arthropathischen Komponente als weiterer extracutaner Manifestationsform einher, die von der primär chronischen Polyarthritis klar abzutrennen ist. Die früh erfaßbaren pathologischen gelenkszintigraphischen Befunde weisen auf ein entzündliches Geschehen hin, weshalb sie nur noch Arthritis psoriatica genannt werden sollen.
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Dedicated to Prof. Dr. med. K. W. Kalkoff on occasion of his 65th anniversary.
Supported in part by grants from the „Landesversicherungsanstalt Speyer, FRG“.
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Holzmann, H., Hoede, N., Eißner, D. et al. Joint involvement in psoriasis. Arch. Derm. Res. 250, 95–107 (1974). https://doi.org/10.1007/BF00582764
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00582764